Leerstoelenplan valt slecht in Eindhoven

Het plan om in het kader van de 3-TU-samenwerking een gezamenlijk leerstoelenplan voor de opleidingen elektrotechniek op te zetten stuit op verzet in Eindhoven.

Dit berichtte het Eindhovense universiteitsblad Cursor vorige week. Tijdens een bijeenkomst over de toekomstplannen van de TU Eindhoven ging rector prof.dr.ir. Hans van Duijn ook in op de federatievorming met de TU Delft en de Universiteit Twente. Hij vertelde de zaal dat de drie TU’s een gezamenlijk leerstoelenplan voor elektrotechniek willen opzetten. Dat nieuws viel niet in goede aarde. Er kwamen veel bezorgde reacties van aanwezige hoogleraren, en die waren niet alleen afkomstig uit de elektrotechniekhoek.

Bij een leerstoelenplan zou kunnen worden gekeken of door de hechtere samenwerking bepaalde leerstoelen elkaar niet overlappen. Uiteindelijk zouden er dan mogelijk leerstoelen kunnen worden opgeheven. Prof.dr.ir. Frank Baaijens, decaan van de faculteit Biomedische Technologie van Eindhoven, noemde het onderzoek naar zo’n plan een ‘gevaarlijke ontwikkeling’, waarbij eerder sprake van fuseren leek te zijn dan van samenwerken in federatief verband. De Eindhovense decaan van Elektrotechniek, prof.dr. Jan Blom, reageerde zeer afwijzend. Hij stelde zelfs voor dat de nauwere samenwerking tussen de drie TU’s zou worden stopgezet.

Op de TU Delft heeft het college van bestuur altijd beklemtoond dat een federatieve samenwerking niet mag betekenen dat sommige onderzoeksprojecten op korte termijn worden afgebouwd. Rector prof.dr.ir. Jacob Fokkema noemde dat recentelijk in Delta ‘misschien op korte termijn aantrekkelijk voor de politiek, maar op lange termijn buitengewoon destructief. We willen evolueren, niet amputeren’. Begin 2006 moet blijken of het kabinet de plannen van de drie TU’s ver genoeg vindt gaan om ze te honoreren met het in het Paasakkoord toegezegde bedrag van vijftig miljoen euro. (JP)