Leerstoel zelfstandig ondernemen bij STM

De faculteit Scheikundige Technologie en Materiaalkunde (STM) werkt samen met het Universiteitsfonds aan een plan voor een leerstoel zelfstandig ondernemen.

br />
De plannen bevinden zich nog in een pril stadium, maar de directeur van het Universiteitsfonds, ir. J.T. Kramer, meent dat de leerstoel in september 1997 van start moet kunnen gaan. Het gaat om een deeltijdhoogleraar, een technisch medewerker en enkele aio’s om het project van de grond te krijgen. ,,De leerstoel wordt weliswaar bij Scheikunde ondergebracht, maar de kennis is voor iedereen toegankelijk”, zegt hij.

De financiering van de nieuwe leerstoel baart nog enige zorgen. Voor vergelijkbare projecten moet op dit moment twee á drie ton per jaar op tafel komen, met een minimum looptijd van zes jaar. Kramer denkt hiervoor fondsen in het bedrijfsleven te kunnen werven: ,,In sommige gevallen stellen bedrijven hun ingenieurs parttime ter beschikking voor een leerstoel, soms gaat het alleen om financiële sponsoring. En het Universiteitsfonds draagt natuurlijk zelf ook nog iets bij.”

Scheikunde staat volledig achter het plan en heeft al een profielschets klaarliggen voor een buitengewoon hoogleraar. Prof.dr.ir. J. de Swaan Arons denkt aan een hoogleraar die rouleert tussen de verschillende faculteiten, maar ook hij benadrukt dat het financiële plaatje nog niet rond is: ,,We proberen extern fondsen te werven. In hoeverre STM zelf nog kan bijdragen, is nog niet te zeggen. Dat ligt natuurlijk moeilijk voor een faculteit die financieel een stapje terug moet doen.”

De faculteit Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen (WTM) richt zich tegenwoordig ook op startende student-ondernemers. De TU heeft in samenwerking met management-adviesbureau Arthur D. Little een instituut voor jong ondernemerschap opgericht. Dit instituut verzorgt nu samen met WTM het keuzevak ‘Management van Innovatief Ondernemen’. Het doel is om ondernemende studenten beter beslagen ten ijs te laten komen in de ondernemerswereld. Ondanks de overeenkomsten ziet directeur Kramer van het Universiteitsfonds weinig overlap tussen beide activiteiten: ,,We begeven ons weliswaar op hetzelfde terrein, maar het initiatief van WTM en Arthur D. Little is minder breed van opzet en slechts toegankelijk voor een beperkt aantal studenten.”
(L.d.V.)

Leo de Vries