​Leeg nest? Neem een student in huis

Zijn de kinderen het huis uit? Verhuur hun kamer dan aan een student. Met deze oproep gaan Ierse studentenbonden de kamernood te lijf.

Doordeweeks een slaapplaats in je studiestad en in het weekend weer naar je ouders.

De woningnood is hoog onder Ierse studenten, vooral in Dublin. Misschien kunnen ze een kamer huren bij iemand die last heeft van het lege-nestsyndroom, opperenstudentenbonden.

Het idee is dat de studenten doordeweeks een slaapplaats hebben in hun studiestad en in het weekend weer naar hun ouders gaan. Er zouden 120 duizend lege ‘nesten’ zijn, of in elk geval lege kamers. Op een overspannen woningmarkt zijn dat er heel veel, vinden de studenten.

Er zouden 120 duizend lege ‘nesten’ zijn, of in elk geval lege kamers.

Volgens een van de studentenleiders zijn huiseigenaren beducht om een kamer aan studenten te verhuren door het “oneerlijke stereotype dat alle studenten een asociale cultuur met zich meebrengen”, zegt hij tegen The Irish Times.

Lucratief is het wel. Kamerverhuurders hoeven in Ierland over de eerste twaalfduizend euro huur geen belasting te betalen. Dat is meer dan in Nederland, waar de limiet dit jaar 5.164 euro is.

HOP, BAS BELLEMAN