Ledenstop bij Delftsch Studenten Corps

Het Delftsch Studenten Corps heeft dit jaar voor het eerst studenten ingeloot. Door die ledenstop heeft Virgiel nu meer eerstejaars dan het corps.

Door de ledenstop bij het Delftsch Studenten Corps, heeft Virgiel nu de hoogste aanwas. (Foto: Roos van Tongeren)

Het maximum bij het Delftsch Studenten Corps is ingesteld, omdat er volgens een woordvoerder ‘toch wel veel belangstelling was’. Hoeveel wil de woordvoerder niet zeggen, maar er zijn net zoveel studenten ingeloot als zich vorig jaar aanmeldden: 440. Doordat studentenvereniging Virgiel groeide van 410 naar 447 nieuwe aanmeldingen, heeft zij nu de hoogste aanwas.

Bij Virgiel is niet geloot. Wel was er tijdens elke dag van de OWee een maximum aantal plekken en zette de vereniging overige studenten op een wachtlijst. “Gelukkig hebben die allemaal mee kunnen doen omdat er genoeg uitschrijvingen waren voordat de kennismakingstijd begon”, zegt Samuel Bronkhorst, commissaris extern bij Virgiel. “Iedereen die wilde is dus ook binnen gekomen.”

lf-2019-09-06-8_13_33.png

Roeiverenigingen weer populair
Ook de roeiverenigingen hebben weer moeten loten. Laga, al jaren het populairst onder studenten, heeft zelfs bijna de helft van de belangstellenden moeten teleurstellen. Van de 495 studenten die zich hadden aangemeld, werden slechts 250 ingeloot. Bij Proteus maakten roeiliefhebbers meer kans: die vereniging lootte er net als vorig jaar iets meer in: 275 van de 367 aanmeldingen.

De nummer vijf in grootte, Sint Jansbrug, groeit ondertussen gestaag door: van 107 naar 114 nieuwe leden. De overige verenigingen doen dat niet. Zij trekken een zelfde aantal of wat minder studenten dan vorig jaar. Studentenjazzvereniging Groover is zijn eigen record aan nieuwe leden kwijt. Daar meldden zich nu 88 in plaats van 99 studenten.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl