‘Laten we het leven van deze mensen verbeteren’

Medische apparatuur voor de armen, drinkwater voor vluchtelingen en auto’s met zonnepanelen. Aan de TU studeren wereldverbeteraars, zo bleek afgelopen woensdag tijdens de uitreiking van de bachelor awards.

“Laten we ervoor zorgen dat de kindersterfte in Afrika net zo laag wordt als in Nederland”, met die uitsmijter rondde Tim Cheung op woensdag 30 maart zijn presentatie af.

Cheung en vijf medestudenten van EWI werkten enkele maanden aan project BabyShell. Ze wonnen er de eerste prijs mee, vijfduizend euro, bij de jaarlijkse Damen Bachelor Awards voor beste afstudeerprojecten van TU-bachelorstudenten.

De jonge ingenieurs maakten een apparaat dat zwangere vrouwen en moeders met kleine kinderen in afgelegen gebieden kan helpen bij het diagnosticeren van ziektes via een vraag-antwoord proces. Ook moet BabyShell in staat zijn om taken te verrichten zoals temperatuur opnemen en reminders versturen voor belangrijke gebeurtenissen zoals prenatale doktersbezoeken en vaccinaties.

Vasu malaria test – 3D-printed microfluidics (IO)

Industrieel ontwerper Leroy Huikeshoven ontwikkelde ook een medisch apparaat. Voor zijn afstuderen maakte hij een opzetstuk voor smartphones waar je een druppeltje bloed in kunt pipeteren. De telefoon maakt een foto van het bloed en kan nagaan hoeveel malaria veroorzakende parasieten er in het bloed zitten.

“Ik heb het apparaat, een soort lab on a chip, gemaakt voor een bedrijf dat helder plastic in 3D print”, vertelde de student, die er de tweede prijs mee in de wacht sleepte.

De uitvinding is vooral interessant voor artsen die in afgelegen gebieden werken en niet kunnen wachten op resultaten van bloedanalyses van laboratoria.

An extensible toolkit for real-time high-performance wideband spectrum sensing (EWI)

Het wifi is overvol, en daar moet wat aan gebeuren, vinden Willem Melching en zijn vijf studiegenoten van EWI. Dit team eindigde als derde met software waarmee internetgebruikers een groter deel van de bandbreedte van de radiofrequenties kunnen aanwenden voor hun wifi-verbinding dan alleen maar de smalle strookjes rond de 2,4 en 5,0GHz die voor hen gereserveerd zijn.

“Wat als we nou wel van andere bandbreedtes gebruik maken, maar weg gaan zodra de rechtmatige gebruikers van die frequenties er aan komen? We gaan antikraak zitten op een bepaalde frequenties”, zei Melching.

Tot nu toe was het delen van bandbreedtes door verschillende type gebruikers lastig, omdat je daarvoor het radiospectrum continu in de gaten moet houden. En dat vergt energieverslindende apparatuur. De studenten hebben software ontwikkeld die geen last heeft van dit probleem. “En het draait op alles”, zei Melching. “Van supercomputers tot smartphones.”

Oh ja. Je kunt de software ook gebruiken voor iets heel anders; het uitschakelen van bermbommen.

De tweede auto op zonne-energie (IO)

Zonnewagen Nuna werd vorig jaar voor de zesde maal wereldkampioen. “We zijn in Delft echt goed bezig”, zei IO-er Nyckle Sijtsma. “Maar is het na vijftien jaar niet tijd voor meer maatschappelijke relevantie? Want wat kunnen we nu eigenlijk? We hebben de mogelijkheid gecreëerd om een liggende coureur in een veel te hete cabine over asfalt te laten rijden.”

Sijtsma heeft een elektrische auto ontworpen met zonnepanelen met een actieradius van 40 kilometer. Volgens de student gebruikt 95 procent van de mensen die een tweede auto bezit deze wagen voor korte ritjes, ritjes korter dan vijfentwintig kilometer. Zijn vierzitter zou ideaal zijn voor deze mensen. “Marktonderzoek wijst uit dat driekwart van de tweede autobezitters zou overwegen om zo’n auto te kopen.”

The Identification of Key Design Decisions on the Value Optimization of Drinking Water Infrastructure in Jordan Refugee Camp Za’atari (Citg)

In het vluchtelingenkamp Za’atari in Jordanie leven tachtigduizend mensen. Het is een enorme uitdaging om hen te voorzien van voldoende drinkwater. Water wordt er nu gedistribueerd met tankwagens. Bart van der Lee (Citg) onderzocht hoe je er een waterleidingsysteem zou kunnen aanleggen.

Welke klepafmetingen moet je gebruiken en welke pijpdiameters? Over dergelijk variabelen voerde hij berekeningen uit. Zijn bevindingen worden nu gebruikt door hulpverleners in het kamp. “Water is de eerste levensbehoefte. Laten we het leven makkelijker maken voor deze mensen.”