Langstudeerboete voorlopig niet van de baan

Langstudeerders moeten vanaf september een boete betalen. Daar zal de val van het kabinet niets aan veranderen, menen twee hoogleraren.

Nu het kabinet demissionair is kan de Tweede Kamer bepalen welke wetsvoorstellen een tijdje in de ijskast worden gezet en pas door een volgende regering worden behandeld. Gisteren opperde onder meer de Landelijke Studenten Vakbond dat ook de langstudeerregeling nog kan worden opgeschort.

Maar de langstudeerwet werd al een jaar geleden door de Eerste Kamer aangenomen. De wet ging per september 2011 in, al betaalden langstudeerders het eerste jaar geen boete. Dit ‘uitstel’ werd bedongen door de SGP, die de gedoogcoalitie aan een meerderheid moest helpen in de Senaat. In de wet werd opgenomen dat langstudeerders vanaf studiejaar 2012-2013 drieduizend euro extra collegegeld moeten betalen.

De Nijmeegse hoogleraar staatsrecht Paul Bovend’Eert is er stellig over. “De wet is al aangenomen, dus dan valt er niets meer op te schorten. Het enige wat je kunt doen is een nieuw wetsvoorstel schrijven. Dat zou het demissionaire kabinet in theorie kunnen doen, maar in de praktijk gebeurt dat niet.”

Ook de Tilburgse hoogleraar onderwijsrecht Paul Zoontjens bevestigt dat de langstudeerboete alleen van tafel kan door de wet te wijzigen. “Maar dat kost de overheid alleen maar geld. Ik geloof zelfs niet dat een nieuw kabinet de boete weer gaat afschaffen. Die boete is gemeengoed aan het worden en er moet bezuinigd worden.”

Het gaat om Inholland-studenten van alle opleidingen, dus niet alleen van opleidingen die in opspraak zijn geraakt. Nadere details volgen nog, zegt Terpstra, net nadat hij opnieuw met de ABU overlegd heeft. “Ik denk dat dit zeer goed nieuws is voor onze studenten.”

Zelf heeft hij ‘geen enkele twijfel’ over hun kansen op een baan. Maar hij snapt dat studenten na alle perikelen zich zorgen maken over reputatieschade. “Wij willen hun graag extra vertrouwen geven.”

De meest recente cijfers over het arbeidsmarktperspectief van studenten stammen uit 2009, toen de economische crisis op zijn hoogtepunt was. Toen had 55 procent van de hbo’ers anderhalf jaar na afstuderen een vaste baan. Onder alumni van Inholland was dat 59 procent, aldus Inholland. Ook het startsalaris was iets hoger.

Het komt dus wel goed met de alumni van Inholland, concludeert hij. Maar voor studenten die het moeilijker hebben, gaan de uitzendbureaus proberen een vaste baan op hbo-niveau te vinden.

Terpstra kent Hans Kamps van de ABU naar eigen zeggen al vele jaren. “We kwamen elkaar onlangs tegen. Ook hij heeft alle vertrouwen in onze afgestudeerden. We vroegen ons af hoe we elkaar konden helpen. Daar is deze afspraak uit voortgekomen.”