Wetenschap

Lancering Delftse raket mislukt

Na meerdere pogingen is het de studenten van Delft Aerospace Rocket Engineering niet gelukt de Stratos IV te lanceren. Technische problemen hielden de raket aan de grond.

Studenten van Delft Aerospace Rocket Engineering (Dare) werken aan hun raket, de Stratos IV. (Foto: Dare)

Een nieuw Europees hoogterecord was het doel van studententeam Dare, maar op de lanceerbasis van het Spaanse Instituto Nacional de Técnica Aeroespecial kwam de Stratos IV-raket niet verder dan het lanceerplatform.

Het team had van zaterdag 16 oktober tot en met zaterdag 23 oktober de tijd om de raket te lanceren. Door technische problemen en slechte weersomstandigheden werd die keer op keer uitgesteld.

‘Het was onverantwoord een onveilige raket te lanceren’

De eerste poging (17 oktober) mislukte door een probleem met de weegschaal van de raket die de hoeveelheid brandstof weegt. Bij een tweede poging (20 oktober) bleek de wind op grote hoogte niet gunstig en werd tijdens het vullen met brandstof – een van de laatste stappen voor de lancering – een lek ontdekt. De lanceerpogingen afgelopen vrijdag (22 oktober) werden belemmerd door een probleem aan de vularm. Hierdoor werd de verkeerde hoeveelheid brandstof in de raket geladen. Zaterdag 23 oktober mocht het team een laatste poging doen, maar werd uit veiligheidsoverwegingen besloten de raket niet meer te lanceren.

Somber
Terwijl de Stratos IV wordt ingepakt in houten kratten en het team zich klaarmaakt voor de terugreis naar Delft, blikken teamleden Adriaan Smit en Lukas Ciunaitis terug op de gebeurtenissen van afgelopen week.

“Na de twee mislukte pogingen op vrijdag zag het er al somber uit”, vertelt Smit. “We hebben met de teams in Spanje en Nederland de hele nacht gewerkt aan een oplossing van het probleem met de vularm. Zaterdag bleek dat probleem toch ingewikkelder dan gedacht en hebben we de knoop doorgehakt om niet door te gaan met de lancering. Het was niet mogelijk om het probleem op een veilige manier op te lossen.”

De verslagenheid en de oorverdovende stilte toen de teammanagers het nieuws vertelden, maakten veel indruk op Ciunaitis.

Zo’n reactie is normaal, vindt Smit. “Natuurlijk zijn we teleurgesteld en hoopten we op een andere uitkomst. Maar het was onverantwoord een onveilige raket te lanceren.”

• Met de zelfgebouwde raket hoopten de studenten het Europese hoogterecord voor studentenraketbouw te heroveren op studenten van de Universität Stuttgart. In 2016 schoten zij hun raket naar een hoogte van 32,3 kilometer.

Hartverwarmend
De lanceerpogingen hielden de gemoederen bezig, tientallen kijkers volgden de verrichtingen van het team nauwgezet via een livestream op YouTube. Zij zagen hoe de studenten vol ongeloof hun handen voor de ogen sloegen na weer een mislukte poging en lieten vervolgens hartverwarmende woorden achter in een live chat. Ciunaitis: “Het was bizar hoeveel reacties we kregen van familie, vrienden, sponsors, TU-medewerkers en zelfs willekeurige raketfans van over de hele wereld. Daar voelden we ons als groep enorm door gesteund.”

Of er volgend jaar wel een Stratos-raket de ruimte ingaat is nog ongewis. Ciunaitis: “Dare is een vereniging die uit meerdere projecten bestaat, dus uiteindelijk is het aan een nieuwe generatie ‘raketfanaten’ om te beslissen hoe we verdergaan.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl