Lancering DARE-raket afgelast

Op de laatste van de drie lanceringsdagen in Spanje weigerde de raketmotor waardoor het DARE raketteam zich gedwongen zag de recordpoging te beëindigen.

Vrijdag 3 oktober 2014 was de laatste kans voor het Delftse studententeam om met de zelfontworpen en -gebouwde Stratos II raket het hoogterecord voor amateurraketten te vestigen op 50 kilometer hoogte. Dat was de inzet van hun sprong naar het heelal.

Maar helaas, de raket kwam niet omhoog.

Tijdens de derde en laatste mogelijkheid om de raket te lanceren bleef de toevoerklep van het lachgas hangen waardoor de ontbranding van de vaste brandstof niet goed op gang kwam en de lancering mislukte.

In een kort statement wijt de groep de storing aan de kou van de stikstofoxide (lachgas).

De studenten beraden zich nu op een nieuwe gelegenheid voor de lancering op de ‘midden-lange’ termijn.