Lage score voor TU Delft in SustainaBul-ranking

Voor het eerst wint een hogeschool de jaarlijkse prijs voor de ‘duurzaamste’ instelling van het hoger onderwijs: Van Hall Larenstein. De TU Delft staat op plek 23.

Een voorbeeld van duurzame bedrijfsvoering is de ov-proef van vorig jaar. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Sinds 2012 reiken de idealistische ‘Studenten voor Morgen’ de SustainaBul uit. Ze kijken naar de rol van duurzaamheid in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.

Zowel Van Hall Larenstein als Wageningen Universiteit zijn het aan hun stand verplicht om goed te scoren in de jaarlijkse ranglijst: ze hebben veel ‘groene’ opleidingen in huis. Wageningen, deze keer derde, heeft al vaak gewonnen en Van Larenstein eindigt ook altijd hoog.

Dit jaar wegen ook de best practices mee. De Hogeschool Utrecht heeft in deze categorie de publieksprijs gewonnen voor een duurzaam appartementencomplex: een project waarvoor twee studenten in hun afstudeeronderzoek de kiem legden.

De dertig grootste instellingen zijn in drie rondes beoordeeld. Eerst keken de ranglijstmakers wat ze zelf online konden vinden aan ‘groene’ doelen en beleidsplannen. Daarna mochten de hogescholen en universiteiten de informatie aanvullen. Twintig instellingen hebben dat gedaan.

Summiere informatie
De TU Delft heeft summiere informatie geleverd, aldus een woordvoerder van ‘Studenten voor Morgen’. Toch is de TU in tegenstelling tot de afgelopen twee jaren nu wel beoordeeld. De studenten moesten het vooral doen met informatie die online te vinden was. Daarmee eindigde de TU op een 23ste plaats.

Die score bestaat uit vier onderdelen:

• 36,5 van de 110 punten voor duurzaamheid in onderwijs
  • 72 van de 110 punten voor duurzaamheid in onderzoek
  • 52,5 van de 110 punten voor duurzaamheid in bedrijfsvoering
  • 10 van de 30 punten voor best practices.

Gedeeltelijk verklaart een gebrek aan informatie de lage ranking van de TU Delft, laat de woordvoerder van ‘Studenten voor Morgen’ weten. “We konden niet veel vinden, dus dat speelt een rol.” Gerrit Kahlman, coördinator duurzame bedrijfsvoering aan de TU, zegt nog niet te kunnen antwoorden op vragen.

• Hier vind je het Benchmarkrapport SustainaBul 2020.
HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl