Laga-‘Wooning’ is blikkenkoning

Traditioneel hoogtepunt van het Laga-seizoen is het Laga-weekend waarbij kandidaten geselecteerd worden voor nieuwe roeiploegen. Plannen voor dit weekend zijn deze week gesmeed in de ‘Wooning’ aan de Nieuwelaan, waar vier bewoners het Laga-fort bewaken.

br />
De ‘Wooning’, Nieuwelaan 51. De bovenste verdieping van het pand van de Delftsche Studenten Roeivereeniging Laga wordt bewoond door vier Lagaaiers. Het botenhuis is in 1926 gebouwd. Bij het botenhuis werd de ‘Bootsman-Wooning’ gebouwd, tot 1986 daadwerkelijk door de bootsman bewoond. Sindsdien is de ruimte geschikt gemaakt voor de huisvesting van vier Lagaaiers: heao-student Sander Berger, vierdejaars scheikunde Sander van der Marck, derdejaars werktuigbouw Hilko Hakvoort en Eelco Prins, tweedejaars bouwkunde.

Bij binnenkomst van het pand met rood-wit geschilderde deur en kozijnen moet de bezoeker eerst met de trap omhoog. Aan de muren bevinden zich verschillende naambordjes die ooit als boord hebben gediend van boten. Er ligt een witte houten zwaan boven aan de trap die waarschijnlijk dient als deurmat. Na de voeten hierop te hebben geveegd, strekt zich een lange smalle gang uit. De muren zijn bezaaid met posters van roeievenementen. Links is de keuken, waar zich drie bewoners ophouden.

,,Joop is er niet. Hij is ziek”, zegt Berger over de absentie van de huisjongste. Prins wordt ‘huis-Joop’ genoemd, omdat hij nou eenmaal als laatste is ingetrokken. De ‘Wooning-vlag’ is al te voorschijn gehaald. Berger vertelt dat de naambordjes in de hal overblijfselen zijn van roeiboten die in de open haard van sociëteit Phoenix zijn verdwenen. De houten zwaan blijkt afkomstig te zijn van de Leidse roeivereniging Njord. ,,Dit is het symbool van één van Laga’s rivalen op en naast de roeibaan. Als blijk van onze waardering voor deze vereniging heeft zij een speciale plaats gekregen in ons huis”, zegt Berger. ,,Je kunt nog zien dat de nek gebroken is”, voegt Van der Marck er glimlachend aan toe.

Schuin achter Hakvoort gaat een muizeval af. Als hij deze tevoorschijn haalt, blijkt niets gevangen te zijn. Wel staan al zes turven op de muizeval. ,,In 1987 is het allemaal begonnen”, vertelt Berger. ,,Nadat de voormalige bootsman uit de Wooning vertrokken was, werd er brand gesticht in de luifel van het gebouw. Er is toen besloten dat er beter zicht moest zijn op Laga en dat de Wooning bezet moest worden door leden van de roeivereniging.”
Blikkenkoning

Alle vier de heren zijn actief op Laga. Dit is dan ook de voornaamste voorwaarde om te mogen wonen in de Wooning. Van der Marck maakt duidelijk dat de ‘Wooning’ blikkenkoning is. ,,Vorig jaar waren we allemaal actief in de boot. Toen werd bijna veertig procent van de blikken (overwinningen, red.) op Laga behaald door ons.” Van der Marck behaalde hiervan een groot gedeelte samen met de toen nog inwonende stuurman JeroenDuyster. Duyster verhuisde vorig jaar naar Amsterdam omdat hij daar tweemaal daags traint met de Holland Acht, die tijdens het afgelopen wk in Indianapolis tweede werd. Van der Marck werd vorig jaar wereldkampioen in het senioren B-veld (tot 23 jaar) in de dubbeltwee.

Berger laat nog een oude foto van de Wooning zien. Het pand is niets veranderd. Wel is de gracht voor de ingang van de Wooning weggehaald. ,,In deze tijd hadden de voordeur en de ingang van Laga nog een brug en mochten vrouwen slechts éénmaal per jaar Laga bezoeken. Dit is gelukkig niet zo gebleven.”

Van der Marck legt uit dat ook roeihuizen zijn te vinden in andere steden. ,,Deze zijn alleen lang niet zo intensief bezig met hun vereniging als de Wooning. Prestaties staan hoog aangeschreven voor Laga. Laga houdt zich dan ook alleen met wedstrijdroeien bezig.” Hakvoort haakt in: ,,Aankomend weekend zal het Laga-weekend plaats vinden op de Bosbaan in Amsterdam. Ook daar is de Wooning aanwezig.”

Wat betreft het programma van het Laga-weekend is er een kroegentocht uitgezet waarbij de kandidaten in elke kroeg een roeiploeg ontmoeten. Van der Marck: ,,De kandidaten zullen een zware avond tegemoet gaan, maar gelukkig staat er voor de volgende dag een ontspannen ochtendwandeling op het programma.” (H.B.)

Hilmar Backer

Bewoners van de ‘Wooning’: ,,Prestaties staan hoog aangeschreven”

Blikkenkoning

Hilmar Backer