Laga wint de Varsity, misschien

‘Laga wint de Varsity!’. Jazeker, het staat er echt, op de site van Laga. De Delftsche Studenten Roeivereeniging gaat hem aanstaande zondag op het Amsterdam-Rijnkanaal in de 126e editie gewoon pakken met de Oude Vier.

Durf hebben ze, dat moet je de grondleggers van het grootse studentenroeifestijn nageven. De laatste keer dat Laga de Varsity op haar naam schreef, was immers in de vorige eeuw. In 1997 om precies te zijn.
Er lijkt echter eerder sprake te zijn van bluf. Grootspraak. De Lagaaiers willen wel winnen, maar zeker zijn ze allerminst. Want waarom prijkt de aankondiging ‘Laga wint de Varsity!’ op de speciale Varsitypagina, zeker drie muisklikken verwijderd van de homepage en ook nog eens helemaal onderaan? Wie zeker is, schreeuwt zijn voorspelde overwinning bovenaan op zijn homepage uit. Toch?
Willem van Schoten, president van Laga, laat zich eerst niet kennen. “Kijk, het is voor ons een thuiswedstrijd en dan is het nét wat makkelijker om te winnen.” Vervolgens wordt hij realistischer. “In het hoofdnummer, de Oude Vier, is Laga vooral een outsider. We hebben wel een kans, maar we weten eigenlijk niet zo goed waar de vier staat.” Dat komt mede door de blessure van Sjan Pieters, die zondag op het water tussen Houten en Culemborg vervangen zal worden door Daan Hefkes. “Maar”, stelt Van Schoten vol goede moed, “afgelopen weekeinde met de training hebben ze goede tijden gevaren. Een finaleplaats zit er zeker in.”
Meer kans denkt Van Schoten te hebben bij de achten, ‘het tweede hoofdnummer tijdens de Varsity’. Het is dan de talentrijke Jonghe Acht die het moet waarmaken. “Dat zijn de eerstejaars achten en die doen het dit seizoen heel erg goed.” Wat heet. In het eerstejaarsklassement staan de Delftenaren na de eerste drie races van het seizoen fier aan de leiding met 28 punten, 9 punten meer dan nummer twee.
Een feest wordt het zondag volgens Van Schoten sowieso. Sjoerd Donker, Commissaris Pers en Promotie van de KNSRB Wedstrijdcommissie Varsity 126, beaamt dat volmondig. Begin van deze week had Donker met zijn medebestuursleden zijn handen al vol aan het inrichten van het weiland bij de finish tot feestterrein. Hij verwacht een bijzondere editie van het roeifeest, waaraan ongeveer twintig clubs met 180 ploegen en in totaal ongeveer 750 roeiers deelnemen. “Vorig jaar vierden we het 25e lustrum, met onder meer een jubileumboek, maar we streven continu naar verbetering”, meldt hij vanaf het terrein.
Editie 126 wordt volgens hem sportief interessant. “Vorig jaar had je de Olympische Spelen, waardoor veel toppers in training waren en niet deelnamen aan de Varsity. Nu zijn die Olympiërs er wel bij en dat belooft bij de Oude Vier – waar 17 boten voor in het water gaan – een mooie wedstrijd te worden.” Extra spannend? “Skadi heeft de laatste drie keer gewonnen en wil met dezelfde formatie vijf keer op rij winnen. Dat zou uniek zijn. Maar het wordt moeilijk. De acht van Triton/Okeanos zijn met een sterk voorseizoen bezig. Nu is een vier wel iets anders dan een acht, maar sterk zijn ze wel. Gyas is ook sterk, met twee Olympiërs, een lichte roeier en een aanstormend talent in de boot en Nereus, dat vorig jaar tweede was, doet ook altijd goed mee.”
Winnen is dit jaar in elke categorie extra aanlokkelijk. Voor de Oude Vier ligt er op de finish niet alleen blik klaar, maar elke inzittende van de winnende boot verdient ook een scholarship van 10.000 euro van Nyenrode Business Universiteit. Nieuw is ook dat alle andere boten die blik trekken een uurtje na hun race op het festivalterrein hun prijs omgehangen krijgen. “De medailles werden altijd nagestuurd, maar dit is voor de roeiers natuurlijk veel leuker.”

Zwaartekrachtmetingen vanuit de satelliet Grace (Gravity Recovery And Climate Experiment) kunnen een nauwkeurig beeld geven van de smeltende ijskappen op Groenland. Dit tonen onderzoekers aan van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, samen met het Amerikaanse Center for Space Research. Met de door hen ontwikkelde meetmethode wordt de bijdrage van Groenland aan de zeespiegelstijging op een halve millimeter per jaar wereldwijd geschat. De resultaten worden begin oktober gepubliceerd in Geophysical Research Letters.