Laboratoria krijgen minder geld

De faculteiten krijgen vanaf 2007 nog maar 60 procent van de kosten voor hun laboratoria en andere technische infrastructuur vergoed.

Het college van bestuur stelt dat voor naar aanleiding van een evaluatie van het allocatiemodel, dat de verdeling van de faculteitsbijdragen regelt. Het college wil daarmee stimuleren dat faculteiten de ‘afweging maken om verouderde of onderbezette technische infrastructuur af te stoten of aanvullende externe geldstromen te zoeken’. De botanische tuin, nanotechnologie, Dimes, Simona en het reactorinstituut vallen, vanwege hun strategische waarde voor de universiteit, buiten de regeling.

De faculteiten Technische Natuurwetenschappen (TNW), Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), en Industrieel Ontwerpen (IO) worden het hardst getroffen door de voorgenomen maatregel.

Voor IO-decaan prof.dr. Cees de Bont kwam het besluit onverwacht. “In het advies van de evaluatiecommissie zouden we er nog een paar ton op vooruit gaan, maar nu krijgen we opeens 3,5 ton minder.” Het is volgens hem lastig om op korte termijn zoveel te bezuinigen. “We zullen nu eerst onze wonden likken, en daarna moeten we ons herpakken en kijken hoe we dit kunnen vertalen in ons beleid voor 2007.”

CiTG-decaan prof.ir. Louis de Quelerij staat, ondanks een miljoen euro minder voor zijn faculteit, achter het besluit. “Ik had alleen liever gezien dat het cvb het advies had opgevolgd om 70 procent bij te dragen in plaats van 60. Het zal namelijk lastig worden om die overige 40 procent door te berekenen aan externen. Dat is voor mijn faculteit in elk geval een probleem.”

TNW wordt het hardst getroffen door de maatregel en krijgt ruim twee miljoen euro minder. Het faculteitsbestuur zegt de gevolgen nog niet te kunnen overzien en wil daarom nog niet reageren.

Andere faculteiten profiteren juist van het voorstel omdat de totale bijdragen aan de faculteiten gelijk blijven. Zo kan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) rekenen op een extra bijdrage van 1,3 miljoen euro.

Toch heeft de decaan van EWI, prof.dr.ir. Jan van Katwijk, daar een ‘gemengd beeld’ bij. “We hebben dure infrastructuur, waar in het verleden onvoldoende aan is bijgedragen. Tot nu toe ontvingen wij, geheel volgens de regels, alleen bijdragen voor de grote infrastructuur en vanaf nu telt alles mee. De omvang van onze infrastructuur is dus niet toegenomen en dat extra bedrag zijn we ook echt kwijt aan de kosten, en daarnaast moeten we nog 40 procent zelf bijdragen. En ook op een aantal andere punten gaan wij er op achteruit.”

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek kan rekenen op bijna acht ton extra, veel minder dan de ruime miljoen uit het evaluatierapport. Faculteitssecretaris mr. Simone Jilderda zegt het jammer te vinden dat het college niet alle aanbevelingen heeft overgenomen. Het college neemt na overleg met de ondernemings- en studentenraad op 4 april het definitieve besluit over het allocatiemodel.