‘Laat Sociale Zaken opdraaien voor levensonderhoud student’

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zou verantwoordelijk moeten zijn voor de kosten van levensonderhoud van studenten. Dat werd gesteld op een discussie-avond bij Jansbrug vorige week.

br />
Studiefinanciering moet gesplitst worden in een gedeelte levensonderhoud en een gedeelte studiekosten. Het geld voor levensonderhoud wordt dan onvoorwaardelijk – dus zonder temponorm – aan iedere student uitgekeerd. Voor het deel studiekosten moeten studenten een lening aangaan. Volgens vertegenwoordigers van zowel LSVb als ISO is dat het ideale stelsel voor studiefinanciering.

Dit bleek afgelopen donderdag bij Jansbrug tijdens de derde avond van de ‘stelseldiscussie’ over studiefinanciering. In vier discussieavonden probeert de VSSD zelf een nieuw stelsel voor studiefinanciering op te zetten. Gisteravond vond de laatste aflevering van de reeks plaats bij het Corps.

Toekomstig ISO-voorzitter Erik van Buiten bleek voor een stelsel van individuele leningen voor de studiekosten, terwijl LSVb-bestuurslid Ivo Stumpe zich voorstander toonde van een academici-belasting, ,,bijvoorbeeld drie jaar extra belasting voor ieder jaar dat je hebt gestudeerd”.

Voor het deel levensonderhoud wordt dan gezorgd door de ouders en Sociale Zaken. Volgens beide sprekers is er bij de ouders nog een heleboel geld te halen. Stumpe: ,,Nu betaalt 73 procent van de ouders de ouderlijke bijdrage niet. Dat scheelt vier miljard gulden.”

Uit de zaal kwam er toch enige kritiek op de plannen van de twee forumleden. Vooral dat hun stelsel de gemeenschap meer gaat kosten dan er nu voor onderwijs wordt uitgegeven, stuitte op bezwaren.