Kwart eeuw korfbal aan de TU

Korfbalvereniging Paal Centraal bestaat 25 jaar. De club die een gemengde sport beoefent groeit gestaag, ondanks de scheve man-vrouwverhoudingen aan de TU.

(Foto: Paal Centraal)

De studenten begonnen in 1994 als ondervereniging van burgerclub Excelsior. Midden in de kantine stond een korfbalpaal, die volgens de overlevering tot de clubnaam inspireerde: Paal Centraal. “Het voordeel als ondervereniging was dat je een tekort aan vrouwen kon aanvullen vanuit Excelsior”, vertelt pr-commissaris Thijs Gritter. “We groeiden zodanig, dat we vanaf 2002 op eigen benen konden staan.” Voorzitter Bob van Dijk: “Die groei zette door. Dit seizoen hebben we zelfs vijf teams kunnen inschrijven voor de competitie.”

Hoe zouden jullie Paal Centraal karakteriseren?

Van Dijk: “Als een club met een goede balans tussen spelen op niveau en gezelligheid. De leden variëren van voormalig hoofdklasse-formaat tot absolute beginneling.”

Gritter: “Toen ik zeven jaar geleden lid werd, waren we een hechte groep van zestig mensen. Nu we bijna twee keer zoveel leden hebben, is het zaak om die vriendensfeer vast te houden.”

Waar komt die aanwas vandaan? Is korfbal populairder geworden onder studenten?

Gritter: “Geen idee. Ik weet wel dat er na ons nog andere studentenclubs zijn opgericht in het land. Een paar jaar geleden hadden we een heel goede lichting. Dat hogere niveau had ook aantrekkingskracht op goede korfballers die nog bij hun oude club speelden.”

Korfbal is een gemengde sport. Lukt het jullie om aan een ‘manneninstituut’ als de TU genoeg vrouwen aan te trekken?

Van Dijk: “Onze technische commissie voert een actief beleid. Nieuwe studies als klinische technologie trekken meer vrouwen. Dat scheelt.”

Gritter: “Als we een nieuw team vormen, gaan we uit van het aantal aanwezige dames. Voor de overgebleven heren moeten we wat verzinnen. Het kost energie. We moeten contacten aanspreken, vrouwen benaderen die aan de hogeschool studeren of in Den Haag of Leiden, waar ze geen studentenkorfbalclub hebben.”

Hoe staat het met het truttige imago van korfbal?

Van Dijk: “De korfbalbond heeft dat imago opgekrikt door een aantal innovaties. Het is een unieke sport, omdat het gemengd is. Je mag niet dribbelen met de bal en moet dus echt samenspelen om te kunnen scoren. Het is tactisch. Aspecten die korfbal interessant en spectaculair maken.”

Gritter: “Korfbal kent veel korte, snelle acties. Je moet heel wendbaar zijn. Het is dynamischer geworden, attractiever dan vroeger.”

Lopen buitenlandse studenten warm voor deze oer-Hollandse sport?

Gritter: “Als je het uitlegt zeggen ze: ‘O, zijn jullie die mensen achter op het sportcomplex, met die gele mandjes?’ Dat is het zo’n beetje.”

Van Dijk: “Het is moeilijk om ze erbij te houden, vaak zijn ze na twee jaar TU alweer weg.”

Gritter: “Via vrienden komen ze een keer meetrainen of kijken. Meestal zijn ze hier dan al een jaar. De vergelijking met basketbal is gauw gemaakt, ze zien korfbal als een slap aftreksel.”

Willen jullie verder groeien?

Van Dijk: “Zolang het niet ten koste gaat van het plezier en de kwaliteit, maar het moet wel in verhouding blijven.”

Gritter: “We blijven natuurlijk altijd nieuwe vrouwen zoeken, wat overigens niet betekent dat mannen niet welkom zijn.”

Gaan jullie dit lustrum vieren?

Van Dijk: “We hebben al een cantus gehad en er komt een gala. Dat zijn dingen die pas leuk zijn als je veel leden hebt zoals nu organiseren wij een lustrumvakantie naar Kroatië en Bosnië en een lustrumweek, waarvan de inhoud nog geheim is.”

(Foto: Paal Centraal)

Jimmy Tigges / Redacteur Sport