Kwart co-assistenten ziet het niet meer zitten

2 oktober 2013 – Een kwart van de co-assistenten kampt met zulke ernstige vermoeidheidsklachten dat ze een verhoogd risico lopen op burn-out. Ze overwegen te stoppen met hun coschappen.

“Schokkend” noemt het KNMG Studentenplatform de resultaten van een digitale enquête onder ruim 2800 geneeskundestudenten. Van de 1200 co-assistenten onder hen vindt 41 procent de werkdruk tijdens de studie ‘zwaar tot erg zwaar’ en ziet 26 procent de coschappen ‘niet meer zitten’, schrijft tijdschrift Medisch Contact. De angst om persoonlijk te falen is de voornaamste reden, gevolgd door de te hoge werkdruk.

Slechts twee procent van de co-assistenten zou met burn-outverschijnselen naar de vertrouwenspersonen van de faculteit stappen. Ruim een kwart voelt zich onvoldoende begeleid en gesteund tijdens de coschappen.

Het KNMG Studentenplatform roept de medische faculteiten op actie te ondernemen en co-assistenten beter voor te bereiden op de hoge werkdruk en stress van de coschappen.