Kwaliteit publicaties belonen

Delftse onderzoekers moeten meer in toptijdschriften publiceren, vindt collegelid Berkhout.Liever jaarlijks één artikel in een toonaangevend tijdschrift dan tien in grijze bladen, stelt vice president research prof.d

De publicatiewijzer geeft uitleg hoe universiteiten internationaal worden vergeleken en past volgens Berkhout in het streven van de TU Delft een Europese topuniversiteit te worden. ,,Of men het nu leuk vindt of niet, de kwaliteit van een universiteit wordt internationaal gemeten aan de hand van citatiecijfers. Als we allemaal roepen dat we bij de top willen horen, moeten we ook rekening houden met de criteria”, zegt hij.

Per discipline bevat de publicatiewijzer een lijst met de meest geciteerde vaktijdschriften en ‘voorbeelden die aangeven wat we nu verkeerd doen’. Berkhout denkt dat niet iedere onderzoeker even goed op de hoogte is van de impactfactoren van de verschillende vaktijdschriften waarin hij of zij publiceert. ,,Dat is geen kwestie van niet bij zijn, maar van bewustwording. En daar is de publicatiewijzer voor. Elke onderzoeker blijft natuurlijk vrij om naar eigen ideeën te publiceren, maar iedereen wordt afgerekend op zijn of haar aandeel in de benchmark.”

Volgende week bezoekt de vice president research de decanen van alle faculteiten om zijn publicatiewijzer ‘zorgvuldig’ te introduceren. Berkhout: ,,Ieder vakgebied kent eigen publicatie- en citatiegewoontes, die wegen we mee in de uiteindelijke strategie om hoog te scoren. Bouwkundigen publiceren nu eenmaal anders dan natuurkundigen. We kiezen dus voor een gedifferentieerde aanpak, maar dat neemt niet weg dat we de lat voor alle faculteiten hoger moeten leggen.”

Liever jaarlijks één artikel in een toonaangevend tijdschrift dan tien in grijze bladen, stelt vice president research prof.dr.ir. Guus Berkhout. Want het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Publicaties in topbladen zijn goed voor het aanzien van de universiteit én voor het budget van de onderzoeker. Citatiescores worden volgens Berkhout namelijk één van de belangrijke criteria in de nieuwe verdeelsleutel van budgetten over de diverse faculteiten. Het college werkt momenteel aan deze nieuwe verdeelsleutel, het zogeheten allocatiemodel.