Kunnen colleges korter?

Moeten colleges tweemaal 45 minuten blijven duren? Of is korter fijner? Studentenraadspartij Oras vraagt het TU-studenten vandaag en morgen op de campus.

Foto: Hans Stakelbeek

Het is weer zover: onder de noemer ‘Oras komt naar je TU’ gaat de studentenraadsfractie alle Delftse faculteiten langs om studenten enkele vragen voor te leggen. Dit keer gaan die over collegeduur en de manier waarop college wordt gegeven.

Bij de opening van het collegejaar stelde het college van bestuur de standaard collegeduur al ter discussie. Volgens collegelid Anka Mulder was tweemaal 45 minuten een willekeurig gekozen lengte die in stand wordt gehouden door traditie. De concentratieboog van studenten zou veel korter zijn. Zij wil op basis van onderzoek kijken naar wat wel en niet goed werkt in het onderwijs. Data daarover wil Mulder gebruiken om leergedrag beter te begrijpen en vorm te geven. Onderwijs zou zo meer gepersonaliseerd kunnen worden.

Besparen op onderwijsruimte

Onlangs kwam de collegeduur weer ter sprake. Dit keer bij een presentatie aan de studentenraad. Door lesuren te verkorten naar 30, 35 of 40 minuten met tien roosteruren op een dag valt volgens een werkgroep aan de TU te besparen op onderwijsruimte. Dat is volgens het college nodig omdat de TU meer vierkante meters aan vastgoed gebruikt dan andere universiteiten, en zelfs failliet zou gaan als dat niet verandert.

Tijd, zo dacht Oras, om de achterban te vragen of een kortere collegeduur een optie is. De fractie is daarnaast benieuwd wat studenten vinden van de manier waarop colleges worden gegeven. Dat wil zeggen interactief en via blended learning (een mix van online en campus onderwijs, red.).

Oras hoopt meer dan duizend ingevulde enquêteformulieren te ontvangen.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl