Kun je vanaf 1 juni een biertje drinken op de vereniging?

Valt een studentenvereniging met eigen horecavoorzieningen onder horeca of niet? Met die vraag worstelt de gemeente Delft nu horecagelegenheden mogelijk na 1 juni open mogen.

Studentenverenigingen zijn niet fysiek open maar wel digitaal actief. (Archieffoto: Mediacommissie OWee)

Net als culturele instellingen, sportverenigingen en horecagelegenheden zijn de deuren van studentenverenigingen in Delft en andere studentensteden tijdens de coronacrisis gesloten. De gemeente Delft kijkt momenteel met een jurist naar de vraag onder welke categorie studentenverenigingen met eigen horecavoorzieningen vallen. “Dat is nooit duidelijk geweest, maar nu het kabinet heeft aangekondigd coronamaatregelen stapsgewijs te versoepelen is die vraag opeens relevant”, vertelt een gemeentewoordvoerder.

Radioshows en virtuele concerten
De fysieke sluiting van studentenverenigingen heeft impact op het sociale leven van veel studenten. “Ik krijg van alle kanten te horen dat leden de borrels en vooral de gezellige sfeer enorm missen”, zegt commissaris extern Samuel Bronkhorst van K.S.V. Sanctus Virgilius. “Normaal gesproken zagen leden elkaar meerdere keren per week, en nu zien ze elkaar helemaal niet meer”.

Verenigingen zorgen wel voor online activiteiten. Zo zijn leden van de Delftsche Studenten Bond een radioshow begonnen. Secretaris Delano Flipse: “We hebben met de hele vereniging een Top 2000 opgesteld.” Bij D.S.V. Sint Jansbrug is de muziekvereniging Valerius actief. “Valerius is bezig met het geven van concerten op afstand en een online talentenjacht”, vertelt commissaris externe relaties Effie Leijten.

‘Dit vraagt om lokaal maatwerk’

Als ze als horeca worden aangemerkt, mogen ze waarschijnlijk na 1 juni weer open. Zolang ze zich net als cafés, hotels en restaurants maar houden aan de voorschriften van de anderhalve-meter-maatschappij. “En als ze niet onder horeca vallen, moeten we onderzoeken tot welke categorie ze dan wel behoren. Net als met het wel of niet anderhalve meter afstand houden in studentenhuizen vraagt dit om lokaal maatwerk”, vervolgt de woordvoerder.

Mogelijk trekt de gemeente gezamenlijk op met nabijgelegen studentensteden Leiden en Rotterdam. Delft is van plan om voor 1 juni antwoord te geven.

(Muriël van Oers/ Annebelle de Bruijn)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl