Kruispunt Jaffalaan – Mekelweg onveiligst

Studenten en medewerkers van de TU vinden het kruispunt Mekelweg – Jaffalaan het onveiligste kruispunt van de campus. Dat blijkt uit een onderzoek op verzoek van de ondernemingsraad.

Vijf studenten van de masteropleiding transport, infrastructure and logistics onderzochten vanaf september vorig jaar de verkeersveiligheid op de campusring. Ze keken naar vijf kruispunten:

• Mekelweg – Jaffalaan

• Michiel de Ruyterweg -Julianalaan (bij Bouwkunde)

• Schoemakerstraat-Christiaan Huygensweg

• Schoemakerstraat – Zuidplantsoen

• Schoemakerstraat – Delfttechpark

Uit een enquête die werd ingevuld door 178 studenten en 176 medewerkers bleek dat zij het kruispunt Mekelweg –Jaffalaan als meest onveilig ervaren. Uit tellingen bleek dat daar binnen een uur zo’n tweeduizend fietsers en vijfhonderd auto’s passeerden. De verdere volgorde van meest onveilig naar minder onveilig is hierboven opgesomd.

Aan de hand van onder meer videobeelden keken de studenten naar de tijd die zit tussen twee kruisende stromen, de afstand tussen fietsers en het gat voor auto’s om te kruisen en hard remmen om botsingen te voorkomen. Auto’s en bussen bleken lang te moeten wachten om tussen een stroom fietsers te kunnen afslaan. Scooters, voetgangers en fietsers staken kriskras over. Regelmatig ging het maar net goed.

De belangrijkste redenen om het kruispunt Mekelweg – Jaffalaan aan te wijzen als het meest onveilig  zijn volgens de studenten dat er veel verkeer is met korte opvolgtijden, de situatie onduidelijk is, verkeersdeelnemers onvoorspelbaar gedrag vertonen en zich onveilig voelen.

Als mogelijke oplossingen kwamen tijdens een brainstormsessie naar voren:

• Afsluiten van een deel van het fietspad langs de Jaffalaan

• Een tunnel voor fietsers of automobilisten

• Een rotonde

• Verkeerslichten

• Bredere fietspaden

• Verbeteren van verkeersborden

• Verwijderen van de eerste parkeerplaats aan de Jaffalaan voor een beter zicht

• Een doodlopende straat maken van de Christiaan Huygensweg – Mekelweg

Deze oplossingen zijn ruimtelijk, economisch of politiek gezien niet allemaal haalbaar. De studenten adviseren voor de kruising Mekelweg – Jaffalaan om in ieder geval de signalering te verbeteren, de eerste parkeerplaats aan de Jaffalaan te verwijderen, een deel van het fietspad langs de Jaffalaan af te sluiten, een doodlopende weg te maken van de Christiaan Huygensweg en verkeersregelaars of verkeerslichten te zetten bij de kruising Mekelweg –Jaffalaan.

Ook zou het volgens de studenten goed zijn om de ervaringen van weggebruikers te blijven monitoren en fietsers te informeren over verkeersveiligheid. Als vervolgonderzoek willen de studenten de capaciteit van kruispunten laten bekijken, andere kruispunten te onderzoeken (bijvoorbeeld die aan de Rotterdamseweg en de kruising Schoemakerstraat – Watermanweg (YesDelft) en naar andere periodes op de dag te kijken dan ’s ochtends.

De TU zal de resultaten met de gemeente delen en wil dat een en ander wordt aangepakt. “Het gaat misschien niet supersnel, maar we hebben er wel vertrouwen in”, zei collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg tijdens een overleg met de ondernemingsraad. “We hebben goede contacten met het college en het gemeentelijk apparaat.”