krtnws

UitwisselingDe faculteit Bouwkunde start in augustus twee nieuwe internationale uitwisselingsprogramma’s. De Europese Unie heeft geld toegekend aan het driejarige programma Global imperative for architecture education, een uitwisseling van studenten tussen drie Europese en drie Amerikaanse universiteiten.

Compleet

Met de benoeming van drs. Rob Korving (AbvaKabo/FNV) is de ondernemingsraad weer op volle sterkte. Namens de or zal Korving tevens zitting nemen in de onderdeelcommissie van de clusterdienst Staf, Bestuur en Servicecentra. Korving is beheerder academisch erfgoed van het Techniek Museum.

Rsi

Van augustus vorig jaar tot september dit jaar hebben 87 Delftse studenten zich bij de studentengezondheidszorg gemeld met rsi-klachten. 43 hiervan ondervonden studievertraging door de klachten. Die vertraging bedroeg gemiddeld 3,5 maand. Een onderzoek bij io-studenten wijst uit dat 82 procent van de studenten wel eens lichamelijke klachten heeft na beeldschermwerk; ruim een kwart heeft vaak klachten en 11 procent zelfs heel vaak.

Enquête

De studenten van het Delftsch Overleg vinden dat de enquêteurs van Elsevier/Nipo andere vragen moeten stellen bij hun universiteitsonderzoek. Bijvoorbeeld: geeft de universiteit de studenten de kans om actief te worden naast de studie? De bestaande vragen over goede werkcolleges, tentamenroosters en snel nakijken, maken volgens het Overleg een studie nog niet dé beste. Studeren is een levensles die breder is dan alleen de opleiding, stellen de studenten.

Vliegtuigindustrie

De Nederlandse luchtvaartindustrie heeft meer overheidssteun nodig. Dit stelt voorzitter Ben Droste van het Delftse NIVR (Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart) in een adviesaan het ministerie van Economische Zaken. De industrie herstelt zich goed van het faillissement van Fokker, maar net als de buitenlandse vliegtuigindustrie is overheidssteun onontbeerlijk.

Happietaria

Bunkeren voor Afrika. Dat kan vanaf 30 november tot 16 december in de ‘Happietaria’. Gasten van deze tijdelijke studentenmensa krijgen voor een prikkie te eten, maar worden wel geacht een flinke fooi te geven. Die gaat naar hongerige kinderen in Liberia. De Happietaria wordt gerund door studenten van de drie christelijke studentenverenigingen: CSR, CSFR en VGSD. Er is wel één probleem: er is nog geen geschikt pand gevonden.

Subsidie

Zes universiteiten eten mee uit de ruif van onderzoek op het gebied van ecologie en technologie. Daarvoor stellen drie ministeries zestig miljoen gulden beschikbaar. Grofweg een kwart daarvan komt bij universiteiten terecht. De TU ontving geld voor onderzoek naar verven zonder water in de textielindustrie (met Stork Brabant), een chemoturbine (samen met Joint Innovation) en voor onderzoek naar efficiënte productie van biologisch afbreekbaar PHA-rubber (met ATO).

Rectificatie

De opleiding industrieel ontwerpen is niet principieel tegen de invoering van Engelstalig onderwijs in de masterfase, zoals Delta vorige week meldde. Maar de opleiding gaat het Engels vooralsnog niet volledig invoeren in de masterfase.

Uitwisseling

De faculteit Bouwkunde start in augustus twee nieuwe internationale uitwisselingsprogramma’s. De Europese Unie heeft geld toegekend aan het driejarige programma Global imperative for architecture education, een uitwisseling van studenten tussen drie Europese en drie Amerikaanse universiteiten. Zes vierde- of vijfdejaars studenten per universiteit zullen in augustus gezamenlijk een architectuurworkshop volgen. Daarna gaan de Europese studenten een semester in Amerika studeren en de Amerikanen in Europa. Het tweede uitwisselingsprogramma is een samenwerking met het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology. Vanaf augustus kunnen jaarlijks twee Delftse studenten een sterbeurs krijgen voor een semester studie in Boston. Twee MIT-studenten komen naar Delft.

Compleet

Rsi