krtnws

BerkhoutProf.dr.ir. Guus Berkhout, die in mei terugtrad als collegelid, blijft op de TU. Hij is benoemd tot hoogleraar management van technologie bij de faculteit TBM.

Nanoprijs

Prof.dr. Cees Dekker heeft samen met drie buitenlandse collega’s de prestigieuze Agilent Technologies Europhysics Prize in de wacht gesleept. De prijs wordt toegekend voor hun innovatieve werk aan koolstof nanobuisjes. Dekker ontvangt een kwart van het prijzengeld: zo’n twintigduizend gulden.

Bedrijven

Driekwart van de Nederlandse innovatieve bedrijven onderhoudt geen structurele relatie met een universiteit of een andere publieke kennisinstelling. Dat meldt de directeur-generaal innovatie van het ministerie van Economische Zaken in het Technisch Weekblad. De hoge ambtenaar wil de samenwerking meer gaan stimuleren om zo innovatie in Nederland een zetje te geven.

Stufi

Wie de Informatie Beheer Groep belt, moet volgend jaar in driekwart van de gevallen ook daadwerkelijk geholpen worden. Al is het maar door een sprekende computer. En bezwaarschriften moeten sneller worden afgehandeld. Dat staat in een lijst met afspraken die minister Hermans van onderwijs met de Informatie Beheer Groep (IBG) heeft gemaakt. Met zulke ‘prestatienormen’ komt de minister tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer.

Onderwijstaal

De ‘onderwijsprogrammeertaal’ Education Modeling Language (EML) van de Open Universiteit wordt de wereldstandaard voor het uitwisselen van onderwijs. Althans, als het aan IBM, Microsoft, Blackboard en anderen ligt. In EML kan allerlei onderwijs op maat worden afgeleverd aan de student en docent, in de vorm van probleemgestuurd onderwijs, een collegereeks, een boek of een cd-rom. Iemand die zijn onderwijs via EML beschikbaar wil maken voor anderen, moet dan wel bepalen hoe zijn kennis er in de verschillendeonderwijsvormen uit moet zien.

Ov-kaart

De Landelijke Studenten Vakbond (Lsvb) wil dat de ov-studentenkaart langer geldig wordt. Daarmee kunnen de Nederlandse Spoorwegen de slechtere dienstverlening compenseren. Voorzitster Sofie Joosse van de Lsvb rekent zich alvast rijk omdat Hermans ooit gezegd zou hebben ,,dat de nieuwe reisvoorziening dezelfde prijs-kwaliteitverhouding moet hebben als de huidige kaart.” Dat kan volgens haar via een verruiming van het aantal uren dat de week- en de weekeindkaart geldig is.

Berkhout

Prof.dr.ir. Guus Berkhout, die in mei terugtrad als collegelid, blijft op de TU. Hij is benoemd tot hoogleraar management van technologie bij de faculteit TBM. Berkhout gaat zich met allerlei dingen bezig houden, zoals de uitbreiding van het internationale geofysische onderzoeksconsortium naar de resevoir engineering, het ontwikkelen van intelligente imagingsystemen voor het identificeren van lawaaibronnen voor de luchtvaartsector en het oprichten van een onderwijs- en onderzoeksinstituut met MIT, genaamd Sustainable Delta Metropolis

Nanoprijs

Bedrijven