krtnws

VernieuwingVoor de tweede ronde van de Vernieuwingsimpuls mag de TU zeventien onderzoekers voordragen. In totaal mogen 157 onderzoekers meedingen naar de riante (1,5 miljoen per onderzoeker) subsidies van de Vernieuwingsimpuls van minister Hermans.

Oud

De bibliotheek wil een aantal kostbare en kwetsbare oude boeken scannen en digitaal beschikbaar stellen. Als eerste aanzet is een aantal titelpagina’s van belangrijke werken gescand en op de webpagina van de bibliotheek geplaatst. Ze zijn te vinden onder Trésor, de afdeling die de antieke boeken en tijdschriften in bewaring heeft.

Rookverbod

Deze week is op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) een campagne gestart voor een nieuw rookbeleid. Naar aanleiding van de verscherping van de tabakswet is het rookbeleid op de TU dit jaar aangepast. Een rookverbod voor de eigen werkkamer is er nog niet. Medewerkers moeten ‘er samen uitkomen’. Dat lukt vaak niet, dus heeft de decaan van L&R voorgeschreven dat iedere werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek.

Europa

De Nederlandse regering weet nauwelijks wat er gebeurt met Europees onderzoeksgeld. Ze houdt wel bij hoeveel daarvan in Nederland terechtkomt, maar niet of het geld goed wordt besteed. Dat zegt de Algemene Rekenkamer op grond van een studie naar de gang van zaken rond het zogeheten vierde kaderprogramma van de Europese Unie, dat liep van 1994 tot 1998. De EU gaf in die vier jaar ongeveer 29 miljard gulden uit aan wetenschaps- en technologieprojecten. Ruim 1,8 miljard daarvan kwam uit Nederland.

Handicap

Opleidingen die niet hun best doen voor studenten in een rolstoel kunnen bezoek verwachten van minister Hermans. Dat heeft hij in Utrecht gezegd op een congres van Handicap & Studie. Gebouwen zonder lift, maar wel met een invalidentoilet op de tweede verdieping, klapdeuren met sterke drangers, koffie-automaten en chipknipsleuven buiten bereik van rolstoelers – opleidingen voeren soms een waar ontmoedigingsbeleid voor gehandicapte studenten.

Cobra

De KNAW heeft de onderzoekschool Communication technology: basic research and applications, kortweg Cobra, na een eerdere afwijzing erkend. De school had concrete maatregelen aangegeven om de samenhang te vergroten en het onderwijsprogramma te structureren. In Cobra werken de drie Nederlandse technische universiteiten samen. Deelnemers uit Delft zijn de ITS-basiseenheden Telecommunicatie en tele-observatietechnologie en Elektronische componenten, technologie en materialen.

Prijs

TU-student Roland Tollenaar heeft met zijn afstudeeronderzoek naar zelflerende regelaars één van de negen Unilever-researchprijzen in de wacht gesleept. Bij de prijs hoort een bedrag van vijfduizend gulden. Tollenaars afstudeeronderzoek richtte zich op een regelaar die automatisch een systeem kan stabiliseren zonder voorkennis van de dynamica van het systeem.

Benoemd

Als opvolger van prof. Stassen heeft het college van bestuur dr.ir. P.A. Wieringa benoemd op de leerstoel mens-machine systemen. Wieringa is nu werkzaam als universitair hoofddocent bij werktuigbouwkunde.

Vernieuwing

Voor de tweede ronde van de Vernieuwingsimpuls mag de TU zeventien onderzoekers voordragen. In totaal mogen 157 onderzoekers meedingen naar de riante (1,5 miljoen per onderzoeker) subsidies van de Vernieuwingsimpuls van minister Hermans. Bij voldoende kwaliteit worden vijftig aanvragen gehonoreerd. Het college heeft een brief naar de decanen gestuurd om binnen de faculteiten reclame te maken voor het fonds.

Oud

Rookverbod