Kritiek studentenraad op houding college over Nashville-verklaring

Waarom heeft de TU Delft een hoogleraar christelijke filosofie en neemt zij geen afstand van de Nashville-verklaring, vraagt sr-fractie Lijst van Deventer zich af.

TrueU en Outsite waren aanwezig bij de overlegvergadering tussen college en studentenraad. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Eenvrouwsfractie Lijst van Deventer is kritisch en stelde deze vragen tijdens het maandelijks overleg tussen de studentenraad (sr) en het college van bestuur (cvb). Ook TrueU, het LHBTI-belangennetwerk aan de TU Delft, en LHBT+ jongerenvereniging Outsite waren hierbij aanwezig.

Collegelid Rob Mudde vertelde ‘als algemene publieke instelling het vooral belangrijk te vinden om de kernwaarden van de TU met een positieve boodschap uit te dragen’. Over de leerstoel christelijke filosofie was hij kort, “vrijwel iedere universiteit in Nederland heeft deze leerstoelen”.

Gesprek

Het college van bestuur heeft vorige week gesproken met Marc de Vries. Volgens een woordvoerster van de TU Delft was dat ‘een goed gesprek’. “Er komt geen ander standpunt of statement dan eerder is verspreid”, zegt woordvoerster Karen Collet.

Het college is zich er volgens Collet van bewust dat ‘een aantal mensen gekwetst is’ en er nog ‘zeker werk te doen is’. Het college doelt daarbij op de gesprekken die plaatsvinden binnen de sectie van De Vries en het uitzetten van het diversiteitsbeleid van de TU. Voor dat laatste komen er in februari open bijeenkomsten in de universiteit.

[UPDATE 1 februari 14:00]

Ook de ondernemingsraad uitte kritiek op het cvb. De or-leden zeiden vooral een empathische reactie te missen. “Jammer dat dit zo overkomt”, liet voorzitter Tim van der Hagen weten. “We besteden dagelijks aandacht aan deze kwestie en gaan er als college omzichtig en nauwgezet mee om. Het bericht (dat op Intranet verscheen, red.) bevestigt juist dat iedereen welkom is. Ook hesen we tijdens de dies de regenboogvlag als nadrukkelijk symbool. Inmiddels is vastgelegd dat we dit ieder jaar doen.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl