Krasse Knarren

Hoogleraren gaan net als alle andere medewerkers op hun 65-ste met pensioen. Maar er zijn uitzonderingen. Deze week: expert kwantitatieve microscopie prof.dr. Ted Young (69).

Het is een rustig dagje voor emeritus hoogleraar Ted Young. Na het interview nog wat e-mail afhandelen en dan de jaarlijkse lunch met collega prof.dr.ir. Lucas van Vliet en echtgenotes. “Ik zou het formeel geen werkdag noemen”, grijnst Young.

Hij heeft een aanstelling als afdelingsvoorzitter bij bionanoscience voor twee dagen per week, maar werkt er maandag tot en met donderdag. Volgens de iPad: 32 uur. “Dan denk je: die man is gek om vier dagen te werken terwijl hij voor twee betaald krijgt. Maar ik heb ook ABP en AOW. Ik werk hier, ik denk dat je dat meer zult horen, omdat ik het leuk vind. Wát mensen leuk vinden verschilt, maar het is wel de reden om te blijven.” “Minder stress”, vindt Young het belangrijkste verschil met het werk voor zijn pensionering per 1 januari 2009. Hij was afdelingsvoorzitter, hoofd van de vakgroep, verantwoordelijk voor onderzoek en onderwijs en voorzitter van Medical Delta – het samenwerkingsverband op medische technologie tussen TU, Erasmus MC en Universiteit Leiden. Na zijn pensionering bleven Medical Delta, onderzoek en onderwijs over. Heerlijk vindt hij het om 120 jonge mensen in de collegezaal te hebben en hen in de loop van het semester te zien groeien. Zijn mini-betrekking van één dag per week nam in werkelijkheid vier dagen in beslag. In vergelijking met de zestig uur per week voor zijn pensioen was dat goed te doen. En Young kon zijn eigen uren bepalen: niet op vrijdag, nooit voor half tien en ’s middags om vier uur klaar.

Toch was Young eind vorig jaar zijn taken aan het afbouwen: geen onderwijs meer en prof.dr.ir. Lucas van Vliet zou met Medical Delta helpen. Maar rector Karel Luyben, decaan Tim van der Hagen en bionano-hoogleraar prof.dr. Cees Dekker hadden andere plannen en vroegen hem per januari 2012 als interim afdelingsvoorzitter voor de jonge afdeling bionanoscience. Nou vooruit, voor achttien maanden dan, zei Young. En zo verblijft hij tot 1 juli 2014 in een ruime drieraams kamer bij Technische Natuurkunde.

Young hoopt dat het onder zijn leiding lopende onderzoek naar een compacte camera voor fluorescentiemicroscopie uitmondt in een product op de markt. Het zou de techniek, die geschikt is om moleculaire processen binnen cellen te bestuderen, breed inzetbaar kunnen maken: van operatiekamer tot landbouw. Daarnaast werkt Young aan een ‘dynamisch boek’ over stochastische signaalbewerking. De presentatie van de iPad door Steve Jobs was voor hem een epiphany (openbaring): een ‘boek’ kan nu ook experimenten en demonstraties bevatten en dynamische grafieken.

Vanaf 1 juli volgend jaar, wanneer het interim afdelingsvoorzitterschap ten einde loopt, hoopt Young zich op zijn app te kunnen concentreren en ook in discussie te blijven met studenten en collega’s over het vak. Dat houdt hem ‘gezond, nuchter en verstandig’. Want van bejaarden om je heen word je te snel oud, vindt Young.

Afkomstig van het MIT, kwam Ted Young zijn vrouw Mieke achterna naar Nederland. Hij trad in 1981 in dienst van de TU Delft als hoogleraar meettechniek en signaalverwerking bij technische natuurkunde, faculteit TNW. Hij was afdelingsvoorzitter van technische natuurkunde (1998- 2002) en van imaging science & technology (2002–2008). In totaal begeleidde hij meer dan 50 promovendi (7 MIT, 45 TU en 1 Universiteit Leiden). Op 31 december 2008 ging hij officieel met pensioen. Young is voorzitter van het bestuur van de Levissonstichting, een onderwijsinstelling in Amsterdam die rabbijnen, voorzangers en leraren opleidt voor de liberale Nederlands-Joodse gemeenschap.