Krashna Musika betreedt podium Concertgebouw

Hard werken was het voor de musici van Krashna Musika. ,,Het is een complex stuk”, aldus dirigent Daan Admiraal. ,,De musici kunnen het heel sterk spelen. Dat kan in het repetitielokaal overweldigend klinken, maar in het Concertgebouw krijg je de zaal er niet zomaar mee gevuld. Je kunt je er als orkest flink tegenkomen.”

Het Symfonie Orkest en het Vrouwenkoor van Krashna Musika voltooien met het concert hun interpretatie van de Wunderhorn Symfonieën van Mahler. Het gezelschap voerde de eerste twee delen ook uit onder leiding van Admiraal.

Met het concert levert Krashna een bijdrage aan de Mahler-traditie van het Concertgebouw. Eén van de hoogtepunten uit die traditie, zo stelt het orkest, was het Mahler Feest in 1920, dat werd georganiseerd naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van de dirigent Willem Mengelberg. Krashna vergelijkt haar uitvoering van de Derde Symfonie graag met het toenmalige optreden van de Damesleden van het Toonkunst-koor, het Jongenskoor der Vereeniging tot verbetering van den Volkszang en de alt Meta Reidel. In tegenstelling tot het Mahler Feest in 1995 wist deze uitvoering de mensen naar het pluche te halen en niet naar een feesttent op het Museumplein. Ruim tachtig jaar later is dat weer het geval.

Mijlpaal

Het is de tweede keer dat een amateurorkest in Nederland Mahlers Derde Symfonie uitvoert. De eer komt het Delftse gezelschap echter niet gehéél toe. Krashna voert het stuk uit in samenwerking met het Vrouwenkoor van het Leids Studenten Koor en Orkest Collegium Musicum, de alt Margareth Beunders en het Kinderkoor van de Concertkoor Zangschool Zuid-Holland uit Den Haag.

,,Het is een meerstemmig stuk, waarvoor we een groot dameskoor nodig hadden”, verklaart Admiraal. De keuze voor het Leidse koor was snel gemaakt, omdat dat onder leiding staat van Gilles Michels, tevens de dirigent van het Vrouwenkoor van Krashna Musika. Het grote symfonieorkest dat Mahler voorschrijft, met een grote strijkerbezetting, viervoudig bezet hout, acht hoorns, zes pauken en een apart orkestje van slagwerk en koper, kan echter geheel door Krashna-musici worden bezet.

Ook koos Admiraal bewust niet voor zijn Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam, dat bestaat uit musici van een heel andere leeftijd.

Duur uitstapje

Het is opmerkelijk dat Krashna nooit eerder in het Concertgebouw heeft gespeeld. Een studentenorkest als het VU-orkest, tevens onderleiding van Daan Admiraal, speelde er al meerdere malen. ,,Krashna is nu eenmaal geen Amsterdamse club”, verklaart de dirigent. ,,Bovendien is het Concertgebouw geen plek die je even afhuurt. Want we betalen niet alleen de lege zaal, maar ook een toeslag per stoel.” En subsidie van de TU krijgt het gezelschap niet voor een dergelijk optreden. Admiraal: ,,De universiteit is geen sponsor van onze concerten. Die betaalt alleen mij, en het Cultureel Centrum aan de Mekelweg.”

Admiraal werd vorige maand geridderd in de Orde van Oranje Nassau. Die onderscheiding is vooral gebaseerd op zijn werkzaamheden bij het VU-orkest, dat 25 jaar bestaat. Betekenen dergelijke successen niet dat het eens tijd wordt om naar iets anders uit te kijken? ,,Toen ik tien jaar Krashna Musika had gedirigeerd, dacht ik: Dit is een mooie tijd om te stoppen”, bekent Admiraal. ,,Maar de professionele muziekwereld wordt steeds kleiner. Onlangs zijn er weer drie professionele gezelschappen opgeheven. De banen liggen niet voor het oprapen. En bovendien is Krashna Musika nog altijd heel leuk om te doen.”

Derde Symfonie van Mahler, door het Symfonie Orkest en Vrouwenkoor van Krashna Musika in samenwerking met het Kinderkoor van de Concertkoor Zangschool Zuid-Holland, het Vrouwenkoor van het Leids Studentenkoor en Orkest Collegium Musicum en de alt Margareth Beunders. Op vrijdag 11 mei in de Maria van Jessekerk in Delft, 20.15 uur. Op dinsdag 15 mei in het Concertgebouw in Amsterdam, 20.15 uur.

Een mijlpaal in de geschiedenis van Krashna Musika. Op 15 mei speelt het gezelschap van de TU voor het eerst in het Concertgebouw in Amsterdam. Dirigent Daan Admiraal heeft goede hoop op een mooi concert. ,,Maar je kunt je er als orkest flink tegenkomen. Het Concertgebouw speel je niet zomaar vol.”

Mijlpaal

Duur uitstapje