Kramers laboratorium koopt supercomputer

Ook het Kramers laboratorium voor fysische technologie krijgt volgend voorjaar een supercomputer. De machine, een Hewlett-Packard/Convex Exemplar S met vier parallelle verwerkingseenheden, betekent een flinke uitbreiding van de rekencapaciteit op het instituut.

br />
Het laboratorium, onderdeel van de faculteit Technische Natuurkunde, speelt een belangrijke rol op het gebied van stromings- en reactiesimulaties voor de procesindustrie. Na TWI%s nCube 2 en de eerder deze maand bij het Rekencentrum geïnstalleerde Cray T3E wordt de Exemplar de derde parallelle supercomputer op de TU Delft.

Beheerder prof.dr.ir. H. van den Akker noemt de Exemplar ,,een welkome aanvulling op de T3E.” De Cray is een 64-processormachine waarmee de TU Delft ervaring wil opdoen met massaal parallel rekenen om zich in het land te kunnen presenteren als High Performance Applied Computing-centrum.

Van den Akker acht zijn vakgebied echter nog niet rijp voor het op grote schaal toepassen van massaal parallellisme. ,,De komende jaren zullen eerder een clusteren van – op onderzoeksafdelingen al aanwezige – work stations laten zien, alsmede de introductie van betaalbare systemen als HP’s nieuwe S-klasse.”, aldus Van den Akker. ,,Hierbij zal het dan gaan om het voorzichtig verkennen van de optie van parallel rekenen op een beperkt aantal processoren.”

De Exemplar is een zogenoemde afdelingscomputer, die qua prijs en prestaties ligt tussen een werkstation en een centrale supercomputer in een bedrijfsrekencentrum. In dit marktsegment woedt een hevige strijd tussen de alliantie Hewlett-Packard/Convex en die van Silicon Graphics en Cray. Het Kramers laboratorium is de eerste klant van HP/Convex in Nederland. Volgens Van den Akker, die niet kwijt wilde hoeveel de nieuwe machine gaat kosten, is met de fabrikant een ,,interessante deal gesloten.” (G.J.t.D.)

Ger-Jan te Dorsthorst

Ger-Jan te Dorsthorst