Kraken tegen kamernood

De Amsterdamse studentenvakbond SRVU heeft samen met het studentenkraakspreekuur in het weekeinde van 10 en 11 oktober een kantoorpand gekraakt. Ze wil er studenten opvangen die geen betaalbare kamer kunnen vinden.

In totaal kraakten Amsterdamse studenten in het weekeinde vijf leegstaande panden. Eén daarvan wordt nu bezet door de SRVU, de studentenvakbond van de Vrije Universiteit. Als alles goed verloopt komen er ‘zeker vijf of zes’ studenten te wonen, zegt bestuurslid Yaniv Siegel.

“Ieder jaar lobbyen we voor meer studentenkamers en steeds zien we achteraf dat onze acties weinig opleveren”, zegt Siegel. “Met de kraakactie maken we een politiek statement tegen de kamernood.”

Het Studenten Kraakspreekuur zegt de komende maanden nog meer panden te willen kraken uit protest tegen de kamernood en een mogelijk kraakverbod. Of de SRVU daar ook aan meedoet, weet Siegel nog niet.

De bond overweegt wel een centrum op te richten om studenten beter over het kraken te informeren. “Kraken lijkt misschien een beetje louche en gevaarlijk, maar eigenlijk is de drempel helemaal niet zo hoog.”

In Nederland moeten aanbieders de kansspelbelasting inhouden, maar wie pokert op een buitenlandse goksite moet zelf 29 procent belasting betalen over de winst. Kansspelbelasting geldt alleen voor prijzen boven de 454 euro en hoeft slechts betaald te worden als de gewonnen prijs per kansspel groter is dan de inleg. De belasting wordt betaald over het verschil tussen winst en inleg.

De Belastingdienst heeft enkele tientallen pokeraars getraceerd die de fiscus nog geld verschuldigd zijn. Zij hebben aangiftebiljetten toegestuurd gekregen. Na de grote vissen wil de Belastingdienst ook de minder verdienende internetpokeraars opsporen.

Het studentenkraakspreekuur zegt de komende maanden nog meer panden te willen kraken uit protest tegen de kamernood en een mogelijk kraakverbod. Of de SRVU daar ook aan meedoet, weet Siegel nog niet.

De bond overweegt een centrum op te richten om studenten beter over het kraken te informeren. “Kraken lijkt misschien een beetje louche en gevaarlijk, maar eigenlijk is de drempel helemaal niet zo hoog.”