Kraantjes monteren onder druk

Ieder jaar in juni is het een waar waterballet voor de deur van de faculteit CiTG. Dan vindt namelijk de fitterijcompetitie plaats van het dispuut watermanagement.

Studenten, professoren en professionals wagen zich in deze competitie aan het monteren van een nieuwe aansluiting op een waterleiding en het spectaculaire kraantje drukken. Bij dat laatste onderdeel moet de deelnemer zo snel mogelijk een dop draaien op een waterfontein die uit de leiding spuit. Een echte waterspeelplaats voor volwassenen dus.

Bij het zogenoemde ‘fitten’ van een nieuwe aansluiting wordt er gewerkt in teams van twee. Eén teamlid boort met brute kracht een aansluiting in de leiding. De ander gaat aan de slag met het knippen en monteren van stukjes buis. De kunst is om dit zo precies en snel mogelijk te doen. Het team met de snelste tijd wint de competitie maar er worden strafseconden gerekend voor bijvoorbeeld lekkende leidingen.

Naast de studenten-stafwedstrijd is er ook een bedrijvencompetitie. In die competitie worden zelfs Nederlandse- en wereldkampioenschappen georganiseerd. Het winnende team van deze bedrijvenwedstrijd was Waternet met een tijd van 2.51 minuten. “Dit was nog langzaam, als ze hebben getraind gaat het een stuk sneller. Het record van dit team staat op twee en een halve minuut”, aldus Janneke Moors die afstudeert bij één van de grote drinkwaterbedrijven. Zij won samen met Lexy Ratering Arntz de studentencompetitie in een tijd van 8.42 minuten.