Kots en urine bij ontgroening Maastricht

Aspirant-leden van de Maastrichtse studentenvereniging Tragos zouden tijdens de ontgroening met urine zijn bekogeld. Ook hebben de eerstejaars over elkaar heen gebraakt.

Het sociëteitsgebouw van de Maastrichtse studentenvereniging Tragos, Fort Koning Willem I. (Foto: Observant)

Volgens nieuwssite 1Limburg moesten de mannen onder de aspirant-leden bier met sardientjes, prei en knoflook drinken. Daar moesten ze van braken en dat braaksel kwam op andere studenten terecht.

Het bekogelen met urine gebeurt kennelijk vaker. Het zou binnen de Maastrichtse studentenwereld bekendstaan als ‘strepen’. De nieuwe leden vonden het niet normaal: van de 175 aanmeldingen zouden er 40 afgelopen weekend zijn afgehaakt.

Er zijn in de ontgroening liederen gezongen “met racistische, seksistische en discriminerende uitingen”, vertelt collegevoorzitter Rianne Letschert aan universiteitskrant Observant. Het ging volgens haar “heel ver”, al wil ze geen details geven.

Zware sancties
De universiteit is in elk geval “ernstig teleurgesteld”, staat in een schriftelijke verklaring, en legt de vereniging “zware sancties” op. Bestuursbeurzen en andere subsidies worden ingetrokken. Volgens Observant gaat het om 60 duizend euro. Ook mag de vereniging voorlopig niet meedoen aan de introductieperiode, de INKOM.

“Wel nodigt de UM de vereniging uit om met een verbeterplan te komen”, staat erbij. “Op basis van daadwerkelijk gerealiseerde verbeteringen kan de UM de opgelegde sancties te zijner tijd opnieuw overwegen.”

Eerder
Het is niet de eerste keer dat de Maastrichtse studentenvereniging een tik op de vingers krijgt vanwege misstanden. Vijf jaar geleden kwam Tragos ook in het nieuws, samen met een andere vereniging.

Toen was Tragos het oneens met de beslissing van de universiteit, maar nu schijnt het anders te liggen. Volgens 1Limburg is de vereniging zich “kapot geschrokken” en zijn acht leden voor onbepaalde tijd geschorst.

Delft
Ook in Delft was het onlangs raak. Vorige maand legde het college van bestuur van de TU Delft de studentenverenigingen Delftsch Studenten Corps en Virgiel sancties op. Dit vanwege incidenten tijdens de kennismakingstijd in 2021 (DSC) waarbij eerstejaars werden overgoten met kaarsvet en haren in brand vlogen terwijl begeleiders dronken waren. Bij Virgiel mishandelde een groep van vier of vijf leden een medestudent tijdens een borrelavond. Hij belandde naakt in het glas op de grond, terwijl niemand ingreep.

Beide verenigingen kregen een officiële waarschuwing met een proeftijd van drie jaar. In die periode kan de TU Delft bij nieuwe incidenten haar erkenning van de verenigingen intrekken en haar financiering van bestuursmaanden beperken. Ook moesten beide verenigingen tijdens de OWee en de kennismakingstijd (KMT, de ontgroening) ‘aandacht geven aan inclusiviteit en sociale veiligheid van hun leden’. DSC mocht daarnaast niet aanwezig bij de opening van het academisch jaar en is ook uitgesloten van de Dies Natalis van de universiteit.

HOP, Bas Belleman / Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau