Korte films in Leiden

108 films uit 36 landen zijn op 29 en 30 april te zien op de Leiden International Short Film Experience. TU-studente industrial ecology Klara Keutel zit in de organisatie. Het festival biedt volgens haar voor ieder wat wils, of het nou horror is of een serieuze documentaire.

Bezoekers van de Leiden International Short Film Experience kunnen zich volgens TU-studente en organisator Klara Keutel het beste twee dagen onderdompelen in het evenement. “Ga erheen, loop er de hele dag rond en kijk gewoon wat je leuk vindt.”

Dat klinkt inderdaad als een goede strategie. Hoe anders wijs te worden uit een programma van 108 films uit 36 landen met een maximale lengte van veertig minuten? Vele genres zijn vertegenwoordigd, van horror tot drama en van documentaire tot animatie.

Alternatief
De vrijwilligers die deze achtste editie van het festival organiseren, maakten de selectie aan de hand van hun eigen criteria, vertelt Keutel. “Een inzending moest pakkend zijn en goed gemaakt. Het moest ook niet te mainstream zijn, maar alternatief. En we steunen graag jonge nieuwe regisseurs.”

Als voorbeeld noemt Keutel regisseuse Hyo Kaag. Zij maakte in 2014 de afstudeerfilm ‘Binnen vier muren’, over twee bejaarde broers die samenleven in de boerderij waar ze zijn geboren en getogen, maar waar ze eigenlijk niet langer kunnen blijven. Haag dingt mee naar de juryprijzen die tijdens het festival worden uitgereikt.

Planetarium
Tussen de filmvertoningen door treden er bandjes en singer-songwriters op, zijn er exposities en is er een mobiel planetarium. Bezoekers kunnen ook workshops volgen, bijvoorbeeld over het maken van films met een smartphone.

De Deutse Keutel gaf zich op als vrijwilliger, mede om sociale redenen. “Dit collegejaar ben ik begonnen met de joint master industrial ecology van de Universiteit Leiden en de TU Delft. Ik ben naar Leiden verhuisd, na mijn bachelor in Amsterdam. Dan is dit een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen.”

Kaarten voor de Leiden International Short Film Experience zijn te koop aan de deur en online.