Kort Nieuws – Delta 19

Vuurtje?
“Vuurtje?” De god Prometheus liep er woensdag zelf mee rond op de campus. Hij vroeg voorbijgangers aandacht voor het feit dat de TU nog ontwerpen zoekt voor een nieuw standbeeld.

Het bronzen beeld werd in de nacht van 10 op 11 januari van zijn sokkel gezaagd. “Ze zullen hun vingers branden”, zei het levende standbeeld daarover. Tot 30 juni kunnen ontwerpen worden ingediend. De universiteit heeft echter nog geen inzendingen mogen ontvangen.

home.tudelft.nl/prometheusbeeld

Vliegeren

Elektriciteit moet je niet laag bij de grond met windmolens opwekken, maar op honderden meters hoogte. Daar waait het harder en daar kun je dus veel meer uit de wind halen, zo redeneren de Delftse onderzoekers van het interfacultaire Asset instituut. Ze lieten op de Tweede Maasvlakte hun energieopwekkende vlieger op en vlogen tussen 250 en 500 meter hoog, ruim boven de windmolens. “Met windkracht 6”, vertelt MSc. Aart de Wachter. “Dat is meer dan waar hij op ontworpen is en dan wekt hij niet meer zijn maximale vermogen op. Desondanks kwam er zes kilowatt uit.”

Career Centre

Het Career Centre van de TU Delft slaat aan bij studenten. Het college van bestuur heeft daarom besloten het voort te zetten. Het centrum geeft sinds eind 2009 (studie)loopbaanbegeleiding aan Nederlandse en internationale studenten. Daarnaast kunnen bedrijven er vacatures en stages aanbieden. In 2011 maakten ruim 1300 studenten gebruik van het centrum en werden er zestig vacatures vervuld. Uit een onderzoek van i-graduate komt het centrum naar voren als best practice voor advies aan internationale studenten.

Robot

Robot Robbie heeft het allemaal: een bijzondere grijper waarmee hij elk object van willekeurige vorm kan pakken; geavanceerde software voor auto motion tracking en pad planning; de gave om stemmen en gezichten te herkennen; en het talent om huishoudelijke taken uit te voeren. Hij moest vorige week dus de Robocup@Home-competitie in Mexico-stad bijna wel winnen. Maar hij kwam drie dagen te laat, wegens een falend transportbedrijf. Daarom miste hij grotendeels de wedstrijd en eindigde hij op de veertiende plaats.

Shirts naar Afrika

De omstreden actie ‘Shirts naar Afrika’ krijgt een vervolg. Het studenteninitiatief ‘Shirts naar Vraag’ plaatst tijdens de Owee containers waar je shirts van studie-, studenten- of sportvereniging en Owee-shirts in kwijt kunt. Via Humana worden de kledingstukken in Afrika verkocht aan winkels. De opbrengst gaat naar lokale educatieve projecten. Vorig jaar werden bijna vijfduizend kledingstukken ingezameld. Negen studentenverenigingen werken mee. Vorig jaar was er veel kritiek op de actie. Het zou onder meer de lokale markt verstoren.

Superdocente

“Het is een vrouw en ze doceert nog rechten ook.” Geert Wanders, bestuurslid van studievereniging Curius, uit zijn verbazing en vreugde over de uitverkiezing van mr.drs. Nienke Saanen als beste docent van het jaar vanuit de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Studenten die aanvankelijk met tegenzin naar de colleges gaan, komen er laaiend enthousiast vandaan omdat Saanen ‘vage zaken’ concreet en relevant weet te maken. Saanen is TBM’s inzending voor de verkiezing van de docent van het jaar.

Mobiel leren

Nog vóór het komend collegejaar lanceert de TU de eerste mobiele app die hulp biedt bij studeren. Er zijn al verschillende initiatieven, zoals de Miniquizz app van docent Guit-Jan Ridderbos waarmee studenten multiple choice vragen kunnen oefenen voor wiskunde. Student Ewoud de Kok werkt aan de app lecture feedback waarmee studenten tijdens een college anoniem vragen kunnen stellen en feedback kunnen geven over de les. Ook zijn er bruikbare ideeën uit de app-competitie die EWI enige tijd geleden hield. De universiteit stimuleert studenten om zelf apps te maken voor mobiel leren. Binnenkort wordt er een wedstrijd uitgeschreven. De beste vier inzendingen zal de TU ontwikkelen. De apps zullen als module worden opgenomen in de iTUDelft app, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen.

Meer informatie bij Willem van Valkenburg,  w.f.vanvalkenburg@tudelft.nl.