Kort Nieuws – Delta 18

Capital S
De Groover Soulband Capital S, afgelopen zaterdag tijdens het Groover Jazztival op Mekelweg 10. De elfkoppige formatie is geschikt voor elk feestje waar gedanst moet worden.

Nummers van James Brown en de Tower of Power worden afgewisseld met zwoele nummers van Marvin Gaye en Amy Winehouse. Het festival is een initiatief van Groover, de Delftse studentenjazzvereniging.

www.grooverjazz.nl

Indianenverhalen

Banken die woningcorporaties geen geld meer willen lenen; nieuwbouwprojecten die daardoor niet doorgaan. Dit nieuws stond vorige week onder meer in dagblad Trouw. Zou studentenhuisvester Duwo, die veel nieuwbouwplannen heeft voor Delft, daar ook mee te maken krijgen? “Indianenverhalen”, reageert directeur Jan Benschop. “99 Procent van de financiering van woningbouwprojecten zit niet bij banken als ABN Amro. Heel veel krediet komt van de Waterschapsbank en de Bank Nederlandse Gemeenten en zij verstrekken ons gewoon geld.”

Excellentie

Uitblinkers in onderwijs verzamelen zich donderdag 21 juni bij Lijm & Cultuur voor de Dag van de Excellentie, een initiatief van Science Guide en het Siriusprogramma (‘excellentie in het hoger onderwijs’). Het programma begint met een bezoek aan het Majorana-lab. ’s Middags is er een lezing van Harvard-experts en rondetafelgesprekken over verbetering van opleiding van docenten.

bit.ly/NhKytg

SER

TU-alumnus ir. Wiebe Draijer wordt per 1 september voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER). Draijer studeerde tussen 1983 en 1989 werktuigbouwkunde in Delft. In 1990 ging hij werken bij McKinsey & Company, waar hij tegenwoordig directeur is. Draijer volgt Alexander Rinnooy Kan op, die wordt gezien als één van de machtigste mannen van Nederland. De SER is één van de belangrijkste adviesorganen van de regering, en een onderdeel van het Nederlandse poldermodel omdat werkgevers en vakbonden er samenwerken. De invloed van de SER is echter tanende. In april zei Piet Hein Donner daarover in NRC Handelsblad: ‘Als in de krant staat: binnen de SER functioneert het overleg niet meer, dan is de politieke reactie: nou, dan kunnen we maar beter zonder die SER. Dat vind ik zorgelijk. Juist in deze economische zware tijden, nu je ergens op moet kunnen terugvallen, moet je de instituties niet ter discussie stellen. Volgens Donner “heb je anders op den duur geen houvast meer en wordt alles een kwestie van politiek”.’

Bellen (1)

Wordt bellen voor TU-medewerkers duurder of goedkoper nu ze van provider IPact moeten overstappen naar XS4ALL? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden, zegt Vincent van Croonenburg van de dienst ict. “Het hangt af van je belpatroon.” Binnenlands bellen wordt één cent per tik duurder, maar internationaal bellen wordt goedkoper. Bellen naar mobieltjes gaat ongeveer 18 cent per minuut kosten. Wat dat nu kost, is niet bekend. Onderling bellen blijft net als bij IPact gratis en bellers worden straks nog steeds per seconde afgerekend. De modem van XS4ALL maakt (gratis) internetbellen mogelijk met een gewone Dect-telefoon, maar dat kan alleen als de ontvanger van het telefoontje op dezelfde wijze belt. De ongeveer 2500 TU-medewerkers die gebruikmaken van gratis ADSL en telefonie van de TU Delft, moeten vanaf 1 juli binnen drie maanden overstappen naar XS4ALL. Daarvoor moeten ze een afspraak maken. Een monteur komt dan aan huis de nieuwe modem installeren.

Bellen (2)

De lokale vakbonden aan de TU zijn blij met het nieuwe contract met XS4ALL. Vice-voorzitter Fred Veer denkt dat de service zal verbeteren. Ook de snelheid van het internet gaat omhoog. Hij vreest alleen dat IPact tijdens de overgangsfase van drie maanden kopje onder zal gaan, waardoor TU-medewerkers thuis zonder telefoon en internet komen te zitten. Volgens IPact zal dat niet gebeuren, omdat tien tot vijftien procent van de inkomsten van de TU Delft kwamen. Het bedrijf zegt gewoon overeind te zullen blijven.