Kort Nieuws – Delta 14

Ecomarathon
Het Ecorunner dreamteam doet in de dagen rond Hemelvaart mee aan de Shell Ecomarathon. Het is voor het eerst in 28 jaar dat deze zuinigheidswedstrijd voor scholen en universiteiten in Nederland plaatsvindt.

Op de openbare weg rondom het Rotterdamse Ahoy testen tweehonderd teams uit meer dan 25 landen of zij met de minste hoeveelheid energie de grootste afstand kunnen afleggen. In Ahoy is een gratis interactief festival (Het lab) met een miniatuurversie van het circuit waarop bezoekers onder meer een zelf in elkaar gezette mini-marathoncar op zout water kunnen laten rijden. Verder zijn er attracties waarbij bezoekers hun eigen energie kunnen inzetten.

Ecomarathon festival van 16 t/m 19 mei vanaf 10.00 uur in en rond Ahoy, Ahoyweg 10, Rotterdam. Gratis toegankelijk, kaarten via www.het-lab.com of

www.ecorunner.nl

Vluchteling

Het Delftsch Studenten Corps zet in ‘de nacht van de vluchteling’ zijn deuren open voor deelnemers aan een sponsorloop voor vluchtelingenhulp. Ruim 1500 mensen gaan in de nacht van donderdag 17 mei op vrijdag 18 mei van Rotterdam naar Den Haag wandelen. Zij kunnen tussen 03.00 uur en 07.00 uur bij het corps terecht voor een tussenstop met koffie, thee en soep met een broodje. Ook is er muziek van verscheidene bands. Radio 2 doet verslag van de loop.

www.nachtvandevluchteling.nl

Techniekspektakel

Delft organiseert vanaf 18 mei het tiendaagse techniekspektakel Delft Amazing Technology. Via film, presentaties en demonstraties komen bezoekers in contact met alle facetten van techniek en wetenschap. Het hart van de manifestatie op de Markt is het duurzame Revolt House, ontwikkeld door de TU. Delftse studenten, onderzoekers en ondernemingen laten daar hun ideeën zien voor een duurzame samenleving.

Delft Amazing Technology, 18 t/m 27 mei op verschillende locaties in Delft. Toegang vrijwel overal gratis.  www.datdelft.nl

Student van het jaar

Michiel Adriaanse is door naar de finale van de verkiezing van de student of the year van studenten.net. De 19-jarige TU-student werktuigbouwkunde bleek na een stemronde met twee andere mannelijke en drie vrouwelijke studenten als beste beauty en brains te kunnen combineren. De finalisten brengen een weekend door in Düsseldorf en krijgen in Amsterdam een fotoshoot. De winnaar wordt op donderdag 7 juni bekend gemaakt.

www.delta.tudelft.nl/25033

Victoria Koblenko

Wat doen we met afvalwater, als mogelijke bron van energie en ruwe materialen? Hoe zorgen we ervoor dat waterrecycling een oplossing is voor watertekorten? En hoe houden we steden bestand tegen de zeespiegelstijging en extreem weer? Film je oplossing voor dit soort waterproblemen en win duizend euro. Stuur het filmpje van maximaal drie minuten vóór 15 mei naar de TU Delft. Een deskundige jury wijst drie winnende mini-documentaires aan die op 31 mei tijdens het speciale Lustrum-Waterfilmfestival in de aula hun première beleven. Victoria Koblenko presenteert het Waterfilmfestival. De TU zal de beste filmpjes ook indienen bij het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). De Urban Water Movie Contest is een van de lustrumactiviteiten van de TU Delft.

Waterfilmfestival, 31 mei van 20.00 uur tot 22.00 uur in de aula.

www.tudelfturbanwatermoviecontest.org en www.tudelft.nl/waterfilmfestival

Lintjes

Drie Delftse professoren hebben op 27 april een lintje gekregen. Hoogleraar economie en innovatie (TBM) prof.dr. Alfred Kleinknecht werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau ‘voor zijn verdiensten voor de wetenschap en zijn inzet voor en betrokkenheid bij de Nederlandse samenleving’, vermeldt het persbericht. Kleinknecht laat zijn vaak ongezouten kijk op economische onderwerpen geregeld horen in allerlei media. Hoogleraar productontwikkeling (BK) prof.dr.ir. Mick Eekhout werd Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Die titel viel ook ten deel aan hoogleraar theoretische en toegepaste natuurkunde prof.dr.ir. Pieter Kruit (TNW). Ook de laatste twee werden geëerd voor hun inzet voor de wetenschap en de maatschappij. In het persbericht van de TU wordt Kruit een ‘boegbeeld voor de universitaire gemeenschap’ genoemd. Eekhout wordt geprezen om zijn ‘voortrekkersrol in het onderwijs en vooral het onderzoek in de bouwtechnologie’.