Kort nieuws – Bomvol

Collegezalen bij IO, Citg en 3mE barsten volgens studentenraadsfractie Oras uit hun voegen. Soms zitten er negentig mensen in een zaal waar maar zestig plaatsen zijn.

Dan moeten studenten genoegen nemen met een krap plekje op een trap. Dat kan de onderwijskwaliteit niet ten goede komen, denkt Oras. Volgens de fractie voorziet TBM volgend semester dezelfde problemen. Oras weet precies bij welke vakken het overvol is en is van plan dat door te geven aan de universiteit. Kwade geesten

De ondernemingsraad (or) heeft na ruim twee jaar soebatten met het college van bestuur ingestemd met een nieuwe resultaat- en ontwikkelingscyclus (r&o-cyclus). Het beoordelingssysteem voor medewerkers bestaat uit een reglement, een toelichting, een handleiding en een formulier. Leidinggevenden krijgen nog een training. De or zag onder meer niets in zogeheten previews en reviews voor en na de gesprekken. Ook leverde de normering stof tot discussie. Hoewel de or nog beducht is voor faculteiten die eigen regels hanteren, verzekerde collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg dat het om rechtsregels gaat waar ook ‘creatieve faculteiten zich aan moeten houden’. “Als er kwade geesten aan het werk zijn moet dat rechtgezet worden”, zei hij tijdens een vergadering met de or. Volgend najaar volgt een evaluatie van de regeling.

,Bloedvergiftiging

Decaan Wytze Patijn heeft een bloedvergiftiging (sepsis). Het anesthesiemiddel dat hij tijdens een kleine ingreep in een ader kreeg ingespoten, was besmet met de bacterie klebsiella pneumoniae. Het gaat nu iets beter met hem. De externe onderzoekscommissie die de problemen na operaties in het Havenziekenhuis Rotterdam onderzoekt, weet nog niet hoe de bacterie bij het narcosemiddel is gekomen. Dr. Jim van Steenbergen, als epidemioloog verbonden aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), meent wel dat er door het ziekenhuis ‘geen grove fout’ is gemaakt. Patijns situatie is nu ‘zorgelijk’, maar niet meer kritiek. Hij ligt nog wel op de intensive care. Het is volgens een woordvoerder van het ziekenhuis moeilijk te zeggen wanneer hij daarvan af mag.

,Marketingdirecteur

Martine Muller, directeur marketing en communicatie, heeft ontslag genomen bij de TU. Ze maakte dat besluit afgelopen maandag per e-mail bekend. Ze schreef dat de ‘leukste en interessantste’ baan haar teveel tijd kostte en dat ze terugkeert naar haar interim-werk bij Muller Marketing in Rotterdam. De zoektocht naar een opvolger is ingezet. De verblijfsduur van directeuren M&C is opvallend laag. Voor Muller zaten er vanaf 2000 achtereenvolgens Richard Meijer, Michel Beer en Helmi Geeve en drie verschillende waarnemers.

,Bestelpiek

De online bestelling en levering van collegedictaten is dit jaar beter verlopen dan de voorgaande twee jaren. Volgens projectmanager Erik Ootes zijn de dictaten tijdens de bestelpiek van september ‘keurig op tijd’ binnengekomen en zijn foutieve leveringen zonder discussie opnieuw geleverd. Microweb Edu leverde dit jaar zeventienduizend dictaten, tweeduizend meer dan vorig jaar. De helpdesk kreeg 87 meldingen voor herlevering. Het ging om onder meer misdrukken, foute readers of te weinig dictaten. Er kwamen negentien klachten binnen over te late levering, maar volgens Ootes bleek het te gaan om studenten die nog niet hadden betaald of die een verkeerd of zelfs geen e-mailadres hadden opgegeven, waardoor geen levering mogelijk was. Vorig jaar meldde studentenraadsfractie Oras dat er bijna niets op tijd kwam. Oorzaak was een capaciteitsprobleem bij drukkerij Thieme. Oras heeft nu geen klachten ontvangen.

,Orasweek

Onder de noemer ‘Oras-komt-naar-je-TU-week’ bezoekt de studentenraadsfractie vanaf maandag een week lang tijdens de lunch de grootste faculteiten. Daar neemt zij mini-enquêtes af over collegezalen, het aantal behaalde studiepunten in het eerste jaar, kantines en gewenste faciliteiten op de campus. Verder vertelt de partij studenten over het werk van de studentenraad en deelt ze informatie uit over de ‘harde knip’, de regel dat studenten eerst hun bachelor geheel afronden voordat ze aan hun master beginnen.

,Populair

De TU Delft heeft dit studiejaar 3260 nieuwe studenten binnengehaald. Dat is acht procent meer dan vorig jaar. De groei zit vooral bij de bachelors. Opvallend is dat de harde technische opleidingen erg in de lift zitten. Technische informatica steeg met 43 procent ten opzichte van vorig jaar, civiele techniek met 28 procent. De grootste daler zit overigens in dezelfde hoek: technische wiskunde kromp met 37 procent. De getallen zijn gebaseerd op de peildatum 28 september. Kleine wijzigingen zijn nog mogelijk.

Kwade geesten

Bloedvergiftiging