Kort Nieuws

AanbestedingenDe TU heeft vorig jaar niet in alle gevallen de Europese aanbestedingsrichtlijnen nageleefd. In totaal gaat het om 44,8 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening 2008.

,Postrestant

Het postkantoor verdwijnt uit Nederland. “Een postkantoor is een statig gebouw in de stad waar mensen van alle rangen en standen komen voor heel gewone dingen. Ik ga in een vreemde stad altijd graag een velletje postzegels kopen”, zegt dr.ir. Hielkje Zijlstra, een van de organisatoren van de werkconferentie ‘De Toekomst van Postgebouwen’. Maar in Nederland hebben bezuinigingen, digitalisering, privatisering, einde van de Postbank en open marktwerking ertoe geleid dat zelfstandige postkantoren overal worden gesloten. Oranje loketjes bij de drogist of sigarenboer nemen de functie over. Maar wat te doen met die prachtige statige gebouwen in stadscentra, of met de anonieme blokkendozen langs het spoor? Daarover buigen mensen uit de praktijk zich op vrijdag 6 november op de werkconferentie van RMIT (restauratie, modificatie, interventie en transformatie) van Bouwkunde.

RMIT, Bouwkunde, Berlagezaal, 6 november 12.30 – 19.00 uur, aanmelden via (015)2781116

,Studiekeuze

Het ministerie van onderwijs trekt bijna anderhalf miljoen euro extra uit voor experimenten met studiekeuzegesprekken voor aankomende eerstejaars. Sinds 1 maart lopen er op zeven hogescholen en vier universiteiten projecten met intakegesprekken. Nu willen nog zeven hogescholen en acht universiteiten daarmee experimenteren. Doel is zorgen dat aankomende studenten beter nadenken over hun keuze. Studenten vallen relatief vaak uit als ze laat kiezen of zich slecht informeren. De TU Delft deed geen aanvraag.

,Asielzoekers

Asielzoekers moeten een half jaar na hun aanvraag recht krijgen op werk en volledige deelname aan het onderwijs. Dat bepleitte voorzitter Ruud Lubbers van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF afgelopen zaterdag. Hij deed dat tijdens een feest ter gelegenheid van het afstuderen van 220 vluchteling-studenten. Volgens hem gaat door de lange asielprocedure veel kennis en ervaring van kandidaat-vluchtelingen verloren. Een asielaanvraag moet volgens de wet binnen zes maanden worden behandeld, maar in de praktijk duurt dat vaak veel langer. Ook vindt Lubbers dat als er na drie jaar geen onherroepelijk besluit is, de asielzoeker het voordeel van de twijfel verdient en een verblijfsvergunning moet krijgen. Van de 220 afgestudeerde vluchtelingen, rondden er ongeveer 50 een universitaire, 110 een hbo- en 50 een mbo-opleiding af.

,Paranimfen

Wetenschap zit bij de familie Van der Lei in de genen, zo lijkt het. Beleidsonderzoekster drs. Telli van der Lei verdedigt 20 oktober haar proefschrift bij TBM. Haar twee paranimfen zijn haar opa, emeritus hoogleraar geschiedenis, en haar vader, die professor is in de medische informatica. Drie generaties doctoren op een rij. Van der Lei onderzocht welke methoden beleidsonderzoekers het beste kunnen gebruiken om drie soorten problemen – conflict, onderhandeling en impasse – te bestuderen.

,Drijftwist

Er is bonje uitgebroken over het drijvende paviljoen dat DeltaSync samen met Public Domain Architecten zal realiseren in de Rotterdamse Rijnhaven. De Rotterdamse wethouder Lucas Bolsius gaf vorige week het startsein voor de bouw van het drijvende expositie- en ontvangstgebouw. Schetsen tonen drie drijvende bollen aan het eind van een lange drijvende pier. Rotterdammers hebben het over ‘drijvende iglo’s’. Het ontwerp doet denken aan het DeltaSync concept voor de Sjanghai Wereldexpo 2010. Dat vindt ook architect ir. Bart van Bueren, een van de oprichters van DeltaSync en vorig jaar voor zichzelf begonnen. Van Bueren heeft DeltaSync voor de rechter gedaagd omdat ze zijn ontwerp voor Sjanghai zouden hebben gebruikt. Ir. Rutger de Graaf (DeltaSync) ontkent dat in het AD en zegt dat het ontwerpen voor Sjanghai onder zijn leiding heeft plaatsgevonden. De gemeente is in zee gegaan met DeltaSync toen Van Bueren daar nog werkte. Het duurzame bezoekerscentrum mag 5 miljoen euro kosten en zou in mei 2010 gereed moeten zijn.

Nederland produceert vier procent van zijn elektriciteit met windturbines, maar dat kan en moet flink omhoog, stelde prof.dr. Gerard van Bussel (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) afgelopen vrijdag in zijn intreerede. Als voorbeeld noemde hij de Denen die 23 procent van hun stroom uit wind halen. Hun streven is zelfs 50 procent.
Meer windturbines op land stuiten op bezwaren, maar volgens de nieuwe hoogleraar windenergie hoeft het aantal niet toe te nemen. Door inzet van de modernste machines kan zeker vierduizend megawatt worden opgesteld. Op zee is plaats geen probleem, maar zijn de eisen aan betrouwbaarheid extreem hoog. De planning voor Nederlandse offshore windparken is zesduizend megawatt voor 2020, maar dat zou met toekomstige tien-megawattturbines wel tienduizend megawatt kunnen worden. In totaal zou Nederland zo 35 tot 40 procent van zijn elektriciteit kunnen opwekken, aldus Van Bussel.

Aanbestedingen

De TU heeft vorig jaar niet in alle gevallen de Europese aanbestedingsrichtlijnen nageleefd. In totaal gaat het om 44,8 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening 2008. Volgens universiteitssecretaris Hans Krul betreft het kleine bestellingen die opgeteld tot dit grote bedrag hebben geleid. Krul meent dat een nieuw inkoopsysteem via basware straks beter zicht moet geven op toekomstige betalingen, al kan hij niet garanderen dat het dit jaar goed gaat. In 2007 ging het ook al niet goed, al was de schade toen groter: 64,8 miljoen euro. Dat had volgens de TU deels te maken met administratieve onvolkomenheden. Er was weliswaar door meer partijen ingeschreven op aanbestedingen, maar niet geheel volgens Europese regels. Als noodmaatregel moesten medewerkers inkopen boven tachtigduizend euro voortaan centraal melden. De afdeling procurement (de voormalige gezamenlijke inkoop) werd hierom destijds uitgebreid.

Postrestant

Studiekeuze