kort nieuws

BK BeatsDe kaartverkoop voor de zeventiende BK Beats, op 31 mei bij Bouwkunde, is van start gegaan. Voor tien euro krijgen tweeduizend bezoekers optredens te zien van Bastian, Erick E en Zober.

Arm

Veertig procent van de studenten bezuinigt regelmatig op eten, blijkt uit een onderzoek van studentenbond ISO. Gemiddeld geven studenten maandelijks 217 euro meer uit dan het normbudget (427,24 euro) waarop het ministerie van Onderwijs de hoogte van de studiefinanciering heeft gebaseerd. De helft van de ondervraagden zegt de uitgaven voor studieactiviteiten te beperken. Het ISO wil nu dat de basisbeurs flink wordt verhoogd.

Regatta

Studentenroeivereniging Laga stelt haar traditionele Ringvaartregatta dit jaar in het teken van het TU-lustrum. Op woensdag 22 mei verschijnen honderd roeiteams aan de start op de Kaag om een parcours van honderd kilometer af te leggen. Dat voert onder andere langs Amsterdam en Haarlem, om uiteindelijk te eindigen in Leidschendam. Het is de 26ste keer dat de Ringvaartregatta wordt gehouden.

On-Amerikaans

In de Verenigde Staten, zo meldt de National Science Foundation in haar tweejaarlijkse rapport over de stand van zaken in de wetenschap, groeit het aantal onderzoekers van buitenlandse origine nog steeds sterk. Het grootste is het aandeel van niet-Amerikanen in de technische wetenschappen. Van de onderzoekers daar komt 45 procent uit een ander land.

Nieuwe top 1

Studentenvakbond Lsvb heeft een nieuw bestuur. De Maastrichtse geneeskundestudente Noortje van der Meij (22) wordt voorzitter. De Lsvb-top bestaat verder uit vice-voorzitter Helmer van der Heide (25)van de Hogeschool de Horst, Driebergen, secretaris Hiske Arts (22), bachelor Utrecht University College, penningmeester Sharon Gesthuizen (26), Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, en Douwe Dirk van der Zweep (24), geschiedenis en pedagogiek, Groningen.

Nieuwe top 2

Bij de iets pragmatischer georiënteerde tegenhanger ISO treedt een evenzeer nieuw bestuur aan onder leiding van de Tilburgse rechtenstudente Linda van Beek (22). Verder bestaat het ISO-bestuur uit secretaris Fleur Schram (21), bestuurskunde, Maastricht, penningmeester Roel Notten (21), sociologie, Utrecht, Dimitri Gilissen (23), technische natuurkunde, Eindhoven en Sebastiaan ter Burg (23), Hogeschool Utrecht.

Zijden draad

De Eindhovense studentenvakbond Esvb hangt aan een zijden draadje. Als zich voor de zomer geen vrijwilligers melden als bestuurslid stopt de bond ermee. In Enschede gaf de studentenvakbond SRD er eind vorig jaar al de brui aan.

Twentse domper

Een stevige domper voor Enschede: er is weinig enthousiasme voor een nieuwe medische faculteit aan de Universiteit Twente. De Enschedese universiteit meende een bijdrage te kunnen leveren aan het wegwerken van het artsentekort door de oude droom van een eigen geneeskundefaculteit nieuw leven in te blazen. Maar het zogenaamde Capaciteitsorgaan Medische Vervolgopleidingen vindt dat maar een matig idee, heeft het laten weten aan demissionair minister Hermans. Er moeten wel vierhonderd eerstejaars meer geneeskunde gaan studeren, maar het is veel goedkoper om dat aantal te laten opvangen door de zeven bestaande faculteiten.

BK Beats

De kaartverkoop voor de zeventiende BK Beats, op 31 mei bij Bouwkunde, is van start gegaan. Voor tien euro krijgen tweeduizend bezoekers optredens te zien van Bastian, Erick E en Zober. Het cultuurpodium is deze keer uitgebreider dan in voorgaande jaren, met cabaret-, capoeira- en jazzoptredens.

Arm

Regatta