Kort Nieuws

BacterieOnderzoekers van het Kluyver Instituut voor Biotechnologie hebben de vinger weten te leggen op de anammox-bacterie.

Sterbeurzen

De TU deelt dit jaar 116 ‘gewone’ beurzen van vijfduizend gulden en 47 sterbeurzen van tienduizend gulden uit aan eerstejaars studenten. Van de toegekende aanvragen gaan er 134 naar mannelijke studenten en 29 naar vrouwelijke. De TU heeft een aantal ‘urgente’ opleidingen aangewezen. De regeling zou vooral ten goede moeten komen aan de opleidingen elektrotechniek, informatica, scheikunde, civiel en werktuigbouw. Toch zijn hier maar honderd van de 160 beurzen naar toe gegaan.
Kinderopvang

Er komt een ontwerpwedstrijd voor een kinderdagverblijf op het terrein van de TU. Het college van bestuur zal de decaan van Bouwkunde verzoeken om hieraan zijn medewerking te verlenen. De Klankbordgroep Emancipatie drong vorig jaar aan op de bouw van een kinderdagverblijf op de campus. Vastgoedbeheer werd toen gevraagd een voorstel te ontwikkelen. Op dit moment maken tweehonderd kinderen van TU-medewerkers gebruik van gesubsidieerde opvang bij de stichting Octopus, maar er bestaat een lange wachtlijst.
Studenten_Service_Centrum

Het college van bestuur heeft drs. P.M. Verheij per 15 augustus benoemd tot directeur van het Studenten Service Centrum. Hij volgt ir. L. Guijt op, die om onduidelijke redenen de TU voor de zomer heeft verlaten. Verheij werd begin 1997 aangesteld als financieel directeur van de TU. Eerder werkte hij bij Defensie en het Rode kruis. Zijn positie bij Financiën wordt voorlopig ingenomen door drs. H.J.H. Lenoir.
Bedrijfsleven

De universiteiten maakten begin juli bekend dat zij voortaan vennootschapsbelasting gaan betalen over het geld dat zij verdienen op de commerciële markt. Zo willen zij het bedrijfsleven de wind uit de zeilen nemen dat de universiteiten beschuldigt van oneerlijke concurrentie. Ze zouden vaak onder de prijs werken, en betalen geen belasting. De werkgeversorganisatie VNO/NCW is niet onder de indruk van de nieuwe plannen van de universiteiten. De werkgevers vinden dat de universiteiten hun commerciële activiteiten helemaal moeten staken. ,,Universiteiten moeten zich beperken tot wat tot hun kerntaken behoort”, zegt een VNO/NCW-woordvoerder.Universitaire zalenverhuurders of uitzendbureaus zijn volgens VNO uit den boze.

Bacterie

Onderzoekers van het Kluyver Instituut voor Biotechnologie hebben de vinger weten te leggen op de anammox-bacterie. Het bestaan van deze microbe werd door sommige microbiologen betwijfeld. Het bijzondere aan de eencellige is dat hij ammonium direct in stikstof kan omzetten. Bij dit proces wordt geen zuurstof verbruikt. De bacterie kan hierdoor worden ingezet voor de zuivering van afvalwater, zonder stankoverlast te veroorzaken. De resultaten van dit onderzoek verschenen onlangs in Nature.
Sterbeurzen

Kinderopvang