Kort nieuws

SalarisAlle werknemers in het onderwijs krijgen vanaf volgende maand een paar tientjes extra salaris. De verhoging met driekwart procent van het loon is een voorlopige aanpassing aan de loonsverhogingen in het bedrijfsleven.

Contractonderzoek

De universiteiten kunnen nog veel meer onderzoek doen voor externe financiers. Dat blijkt uit twee enquêtes waarvan de resultaten deze week zijn bekend gemaakt. Met onderzoek voor ‘derden’ verdienen de universiteiten nu al een miljard gulden per jaar, of ruim een kwart van al hun onderzoeksgeld. Tweederde van alle ondervraagde hoogleraren meent dat er – bij afdoende vergoeding – binnen de eigen afdeling ruimte is voor méér ‘extern gestuurd’ onderzoek. Slechts een op de vijf ziet niet zulke mogelijkheden. Uit een ander onderzoek blijkt dat ruim de helft van de kleine en middelgrote bedrijven meer gebruik wil maken van het universitaire kennisaanbod, mits dit beter toegankelijk wordt gemaakt.
Eerlijk

De Groningse universiteit heeft de jaarlijkse LDC-prijs gewonnen voor de beste studentenvoorlichting. Volgens een jury waarin ook de studentenbonden vertegenwoordigd zijn, bieden de brochures van de RUG eerlijke, heldere en uitnodigende informatie. De wedstrijd om de beste voorlichtingsbrochures wordt sinds 1994 georganiseerd door het Landelijk Dienstverlenend Centrum voor Studie- en Beroepskeuzevoorlichting. De TU Eindhoven werd tweede bij de universiteiten, gevolgd door de Universiteit van Amsterdam.
Trui

Trui, de botter van studentenvereniging De Bolk, wordt zaterdag in Friesland te water gelaten. Deze winter is het achterschip in Koudum gerestaureerd. Volgens De Bolk is de boot ‘de oudste nog varende botter ter wereld’. De studentenvereniging heeft hem sinds 1965, maar al in 1875 werd hij gebouwd.

Salaris

Alle werknemers in het onderwijs krijgen vanaf volgende maand een paar tientjes extra salaris. De verhoging met driekwart procent van het loon is een voorlopige aanpassing aan de loonsverhogingen in het bedrijfsleven. In de onderwijs-cao was afgesproken dat de koopkracht tussentijds gerepareerd zou worden als de lonen in de ‘marktsector’ sterker stegen dan verwacht. Over een definitieve aanpassing moet voor 1 augustus een accoord zijn bereikt. De tijdelijke loonsverhoging voor 350.000 werknemers kost Ritzen in vijf maanden tijd zo’n 60 miljoen gulden.
Contractonderzoek

Eerlijk