Kort nieuws

KiesgroepenDe vakbonden en het college van bestuur hebben maandag de degens gekruist over de toekomstige ondernemingsraad van de TU.

Partijen

De personeelspartijen in de u-raad beraden zich op hun toekomstige rol in de ondernemingsraad. Demokratisch Beleid heeft al besloten om weer mee te doen. DB vindt een or niet alleen een zaak voor vakbonden. Het gaat om meer dan belangenbehartiging, en om meer dan vakbondsleden alleen. Bovendien wil DB zijn expertise van de universitaire processen opnieuw inbrengen. De andere twee personeelspartijen, TH Akkoord en TU-2000, moeten nog een beslissing nemen maar ook daar is de kans groot dat zij kandidaten voor de or zullen leveren.
Alcatraz

Een maand na de geplande opening gaat de disco op de Krakeelhof aanstaande vrijdag open. De gemeente heeft hiervoor een vergunning gegeven. Op dit moment mag de dancing alleen in het weekend open, omdat buren die direct tegen het pand aanwonen, bezwaar hebben gemaakt. De Duwo heeft hen vervangende woonruimte aangeboden, en daar hebben ze bijna allemaal mee ingestemd. Zodra de gezinnen zijn verhuisd, mag de bar ook doordeweeks open. Iedereen mag bij Alcatraz naar binnen mits men ouder is dan 21 jaar en ‘no sportswear‘ draagt. Vrijdag wordt de opening gevierd met een groep dansers.
Leerstoelen STM

De faculteitsraad en het bestuur van STM hebben dinsdag geen overeenstemming kunnen bereiken over de reorganisatie, waarbij het aantal leerstoelen van 29 naar 22 terug zou moeten gaan. Over de uitgangspunten van de reorganisatie zijn de partijen het eens, maar het leerstoelenplan is volgens decaan prof.ir. L. Katgerman een knelpunt. De kwestie spitst zich toe op een aantal deeltijdleerstoelen. Bestuur en raadsleden zijn nu in informeel overleg. Dit moet voor de volgende vergadering tot resultaten leiden.
Parkeermeter

Twee Delftse studenten zijn zaterdagnacht betrapt toen zij met een parkeermeternaar huis fietsten. De meter was afkomstig vande Nieuwe Langendijk en stond door wegwerkzaamheden los. De twee studenten van 20 en 22 jaar bekenden hun huis met de parkeermeter te willen opsieren. Na verhoor en de belofte de schade te vergoeden, mochten ze hun weg huiswaarts vervolgen. Zonder parkeermeter.
De Voogd

Collegevoorzitter De Voogd is per koninklijk besluit op 14 maart herbenoemd voor een nieuwe termijn van vier jaar. De herbenoeming loopt vanaf 1 april.

Kiesgroepen

De vakbonden en het college van bestuur hebben maandag de degens gekruist over de toekomstige ondernemingsraad van de TU. De bonden hebben fel bezwaar gemaakt tegen de indeling in drie kiesgroepen die hoogleraren en overige wetenschappers aan een meerderheid zou moeten helpen. Bovendien willen zij de verkiezingen van juni naar het najaar doorschuiven, om meer tijd te hebben voor voorbereidingen en voorlichting aan de leden. Binnenkort wordt het overleg voortgezet.
Partijen

Alcatraz