Kort Nieuws

LichtgewichtTNO en de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek maken plannen om samen een centrum voor lichtgewicht materialen op te richten.

Temponorm

Bijna vijf procent van de studenten heeft vorig studiejaar de temponorm niet gehaald. De beurs van deze 15.500 mensen wordt nu omgezet in een lening. Minister Ritzen bespaart hiermee 78 miljoen gulden op de studiefinanciering. De tempobeurs maakte de meeste slachtoffers op universiteiten, waar zeven procent niet kwam aan de benodigde tien studiepunten. In het hbo nam het aantal terugbetalers enigszins af. Verwacht wordt dat dit jaar meer mensen hun beurs moeten terugstorten, omdat de temponorm is aangescherpt.
Pensioen

De eigenaar van de Delftsche Uitgevers Maatschappij (DUM), het echtpaar De Heer, is met pensioen. Voortaan zal de Delftse Universitaire Pers (DUP) de distributie van VSSD-boeken op zich nemen. Hiermee eindigt het verband tussen de VSSD en de DUM, dat al 55 jaar oud is. De winkel van de DUM was sinds de zomer gesloten. Nu zijn ook de boeken die gedistribueerd worden buiten Delft niet meer bij de DUM te vinden. De DUP is al jaren uitgever van de onderzoekspublicaties van de TU.
Studentenpastoraat

Het college van bestuur heeft besloten de bijdrage aan het studentenpastoraat te verhogen van zestigduizend naar vijfenzeventigduizend gulden per jaar. Dit vanwege de ‘significante meerwaarde’ die het pastoraat de ingenieursopleiding biedt. Studentenpastor Otto Kroesen is verheugd met deze verhoging ‘in een tijd van bezuinigingen’. Het pastoraat ervaart de extra bijdrage volgens Kroesen als een ‘stuk erkenning’ van haar werk.

Lichtgewicht

TNO en de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek maken plannen om samen een centrum voor lichtgewicht materialen op te richten. Beide partijen zullen een aandeel van vijftig procent in het instituut krijgen. De plannen dragen bij aan de wens van de faculteit om zich niet alleen op vliegtuigen te richten. Een dergelijke samenwerking betekent voor L&R bovendien meer derde geldstroomactiviteiten.
Temponorm

Pensioen