Kort Nieuws

FulbrightIr. F. Vossepoel van de sectie ruimtevaart van L&R kan een jaar onderzoek gaan doen in Amerika. De Netherlands America Commission for Educational Exchange heeft aan haar een Fulbright aio/oio-beurs toegekend.

Prijs

Dr. R.A. Kuyper kreeg vorige week in Rome de Eurotherm Young Scientist Prize voor zijn proefschrift waarop hij in 1994 aan de TU promoveerde. In dat proefschrift presenteert hij numerieke modellen voor transportverschijnselen in ondergrondse kolenvergassingskanalen. Eurotherm, de Europese organisatie voor de bevordering van thermische wetenschappen en warmtetransport, reikt de prijs elke vier jaar uit. De prijs bestaat uit drieduizend ecu.
Petrofysica

Aan prof.ir. M. Peeters, deeltijd-hoogleraar petrofysica, tevens werkzaam binnen de onderzoekschool voor Technische Geowetenschappen, is de Distinguished Technical Achievement Award 1996 van zijn internationale beroepsvereniging, de Society of Professional Well Log Analysts, toegekend. Deze hoogste onderscheiding binnen het vakgebied zal dezer dagen aan Peeters worden uitgereikt tijdens het jaarlijks symposium in de Verenigde Staten.
Nieuwe naam

De faculteit Mijnbouwkunde en Petroleumwinning heet in de toekomst Technische Aardwetenschappen. Het voorstel van de faculteit is door het het college van bestuur overgenomen. De faculteit vindt dat de huidige naam de aandachtsgebieden van de faculteit niet meer goed weergeeft. Bovendien roept de naam ,,negatieve associaties” op die van invloed zijn op de sterk teruglopende aanmeldingen van eerstejaars.
Neutronen

In de Aula is 24 mei de startbijeenkomst gehouden van de nieuw opgerichte Nederlandse Vereniging voor Neutronenverstrooiing (NVNV). De vereniging, waarin de universiteiten uit Delft, Leiden en Twente hun krachten bundelen, wil onder andere wetenschappelijke toepassing van neutronenverstrooiingstechnieken bevorderen en adviserend optreden wat betreft behoefte aan nieuwe faciliteiten. Dr.A.A. van Well van het Interfacultair Reactor Instituut (IRI) is voorzitter van de vereniging namens de TUD.

Fulbright

Ir. F. Vossepoel van de sectie ruimtevaart van L&R kan een jaar onderzoek gaan doen in Amerika. De Netherlands America Commission for Educational Exchange heeft aan haar een Fulbright aio/oio-beurs toegekend. Bij de National Oceanographic and Atmospheric Administration in Washington DC kan zij samenwerken met Amerikaanse deskundigen op het gebied van haar promotie-onderzoek. Dat is gericht op het gebruik van radarhoogtemetingen vanuit satellieten voor het verbeteren van modellen voor oceaancirculatie. Dit is van belang voor het begrip van de processen die het klimaat beïnvloeden.
Prijs

Petrofysica