Kort Nieuws

HuurderskoepelDe drie huurdersorganisaties van studentenhuisvester Duwo zijn vorige week verenigd in de Huurderskoepel. Het gaat om Duwoners uit Amsterdam, de Vereniging Bewoners Uilenstede uit Amstelveen en WijWonen uit Delft.

Stadsbouwmeester
Voormalig Bouwkundedecaan Wytze Patijn is nu bijna honderd dagen stadsbouwmeester van Delft. Daarover vertelt hij op woensdagavond 13 april bij het Techniek Ontmoetingspunt Delft. Hij zal ingaan op ‘concrete projecten, voorstellen voor integrale aanpak en planvorming, programmapunten en de agenda van de stadsbouwmeester’. Patijn wordt geacht bij te dragen aan ‘een hoge kwaliteit van stedenbouw en architectuur in Delft’. De oud-decaan is ook ‘supervisor TU-campus’.

Krul
Hans Krul, secretaris van het college van bestuur (cvb) van de TU, heeft aangekondigd over te stappen naar de gemeente Delft. Hij wordt daar per 1 juli gemeentesecretaris/algemeen directeur. Krul werd in 1997 hoofd juridische zaken bij de TU Delft. Drie jaar later werd hij bevorderd tot secretaris van het cvb. Collegevoorzitter Dirk Jan van de Berg zegt in een persbericht blij te zijn dat ‘iemand met zoveel kennis van de TU Delft nu bij de gemeente zijn krachten gaat inzetten’. De universiteit gaat nu op zoek naar een opvolger voor Krul.

Sociaal huis
Het Delftse studentenhuis Bolkhuisch maakt kans op de titel studentenhuis van het jaar 2011. Na de eerste stemronde bleven elf van de dertig huizen die zich hadden ingeschreven over. Het Bolkhuisch profileert zich als sociaal huis waar bewoners zeven dagen per week samen eten, zes keer per maand een huisfeest houden en met elkaar op vakantie gaan. Er wonen 21 studenten. Vorig jaar won een ander Delfts studentenhuis, de Engelenbak, de wedstrijd.

,

Superbus
Nederland is misschien wat krap voor speciale superbusbanen, in de woestijn van de Verenigde Arabische Emiraten is meer plek. Dit weekend (10 april) toont professor Wubbo Ockels (L&R) zijn prototype van de Superbus aan de emir van Dubai, Mohammed bin Rashid Al Maktoum, tijdens een congres over openbaar vervoer in Dubai. In Ockels’ toekomstvisie rijdt de elektrische bus met 250 kilometer per uur over speciale superbusrijbanen en vervoert hij passagiers voor de prijs van een treinkaartje.

Zwaar weer
Het Delftse festival Mooi Weer Spelen dreigt ten onder te gaan aan ‘een richtingenstrijd en gebrekkig financieel beleid’, meldt het Algemeen Dagblad. Drie sponsors, waaronder de TU Delft, zijn afgehaakt. De universiteit sponsorde het festival pas twee jaar, om te helpen de stad Delft op de kaart te zetten als ‘creatieve en innovatieve stad’. In het AD meldt Raymond Browne, hoofd van de unit sport & cultuur, dat er te weinig overleg was en te weinig houvast voor de toekomst. De bestuursvoorzitter van de Mooi Weer Spelen kaatst de bal terug: “Als de TU overleg wil met partijen die ze sponsoren, dan moeten ze een overlegstructuur aanleggen.” Naast de sponsors vertrekt ook de artistiek leider en een collega. Hun kritiek is dat er te weinig structurele financiers zijn, maar dat de ambities om uit te groeien tot een groot nationaal festival niet bijgesteld mochten worden.

“De basisbeurs in het onderwijs blijft bestaan.” Dat standpunt steunt 85 procent van alle Nederlanders, terwijl maar vijftien procent ertegen is. Aanhangers van de VVD zeggen het vaakst dat de basisbeurs mag verdwijnen, maar zelfs bij die partij wil 79 procent hem liever in stand houden.

Of de peiling hout snijdt? Veel mensen halen studiefinanciering en basisbeurs door elkaar. Zou de uitkomst hetzelfde zijn voor een stelling als: studenten moeten hun beurs later terugbetalen als ze genoeg verdienen.

“Ik denk het niet”, zegt SP’er Jasper van Dijk. “Volgens mij is de discussie intussen wel breed genoeg uitgemeten. De vraag naar de basisbeurs zit bijvoorbeeld ook in de Stemwijzer. Mensen begrijpen meteen dat je bedoelt: leenstelsel of basisbeurs.”

D66, PvdA en VVD willen de basisbeurs vervangen door een leenstelsel. GroenLinks kiest liever voor ‘academicibelasting’. Andere partijen zijn tegen, waaronder CDA, PVV en SP. Overigens wil het CDA wel het collegegeld verhogen.

Huurderskoepel
De drie huurdersorganisaties van studentenhuisvester Duwo zijn vorige week verenigd in de Huurderskoepel. Het gaat om Duwoners uit Amsterdam, de Vereniging Bewoners Uilenstede uit Amstelveen en WijWonen uit Delft. De drie blijven apart het lokale Duwobeleid volgen. In de Huurderskoepel krijgen ze ook inspraak op het algemene beleid van Duwo. De studentenhuisvester hoopt dat de nieuwe koepel zorgt voor meer continuïteit in het overleg.

Stadsbouwmeester

Krul