Kort Nieuws

LintjesregenMaar liefst drie TU-hoogleraren kregen op 29 april een koninklijke onderscheiding opgespeld. Prof.dr.ir. Mark van Loosdrecht (TNW) kreeg een ridderorde voor zijn rol in wetenschappelijke doorbraken in de rioolwaterzuivering die tot forse energiebesparingen leiden.

OpenCourseWare
Directeur onderwijs en studentenzaken Anka Mulder is verkozen tot president van het OpenCourseWare consortium, dat bestaat uit meer dan 250 onderwijsinstellingen van over de hele wereld. Met OpenCourseWare willen zij hun onderwijsmateriaal gratis online beschikbaar maken. De TU doet dat sinds 2007. Inmiddels staan er vijftig TU-cursussen online. Daarmee wil de universiteit haar internationale reputatie versterken. Mulder: “Deze benoeming zie ik als erkenning van ons werk.”

,

The Mechanical Brain

Kunnen we nu dankzij supercomputers waanzinnige 3D-films maken en ingewikkelde berekeningen doen aan luchtstromingen, zestig jaar geleden hadden we nog aparte apparaten nodig om op te tellen en te vermenigvuldigen. Dergelijke rekenmachines zijn nu te zien in de TU Library in de tentoonstelling ‘The Mechanical Brain’, die is samengesteld door IO-studenten.

,

Startersprijs
Start-ups Infotron en Clinical Graphics staan in de finale van de prestigieuze Philips Innovation Award – een prijs voor studentondernemers. De winnaar krijgt een starterspakket ter waarde van twintigduizend euro. Delftse start-ups Senz en Flux Chairs sleepten de hoofdprijs eerder in de wacht. Infotron van promovenda ir. Félienne Hermans verbetert de gebruiksvriendelijkheid en het overzicht van spreadsheets met behulp van haar software. Dr.ir. Peter Krekel van Clinical Graphics bedacht software die de bewegingsvrijheid van een prothese direct berekent. De concurrenten van de Delftenaren zijn Green Claim, een bedrijf dat nagaat wie geld terug krijgt bij vertraging met het vliegtuig, de parasol en schemerlamp SunShade met geïntegreerde flexibele zonnecellen en Secureceipt dat het eenvoudiger maakt onkosten te declareren. De prijsuitreiking is op 12 mei in Rotterdam.

Gezocht
De in Delft wonende schrijver en natuurkundige Kader Abdolah zoekt mensen met mooie ideeën voor zijn nieuwe boek met de voorlopige titel ‘De ingeving’. Daarin wijdt Abdolah zich aan het creatieve proces van uitvinden. Hoe komen uitvinders van idee, via proces naar prototype? Het gaat onder meer om studenten, docenten en postdocs die bezig zijn met een (technische) uitvinding of innovatie. Aanmelden kan voor 1 juni 2011 via www.kunstgebouw.nl/gezichtsbepalend2012.

Met het oog op het hoger onderwijs en onderzoek vindt Noorda het niet verkeerd als de VVD straks in de regering komt. “De partij heeft één miljard extra investeringen in hoger onderwijs toegezegd en ook haar idee van een apart ministerie van innovatie en onderzoek is interessant.”

Meeregeren
Als ook de Partij voor de Vrijheid gaat meeregeren zal die zich wel aanpassen aan het liberale standpunt, verwacht Noorda. “De PVV heeft op onderwijsgebied weinig meningen, lijkt het. Ik kan ook niet zo goed bedenken wat die partij tegen zou kunnen hebben op investeringen die Nederland sterker uit de crisis laten komen.”

Instabiliteit
Zorgen baart hem de mogelijke instabiliteit van het volgende kabinet, van welke samenstelling ook. “Dat verkleint de kans op degelijk lange-termijnbeleid. De twee grootste partijen hebben elk maar twintig procent van de stemmen, dus er moeten minstens drie partijen met elkaar door één deur kunnen.”

Groot-paars
Of het CDA na zijn zware nederlaag wil meeregeren is nog maar de vraag en een “groot-paarse coalitie” met VVD, PvdA, D66 en GroenLinks zal de nodige programmatische puzzels opleveren, vreest Noorda. “Een stevige regering is alleen mogelijk als de coalitiepartners over hun eigen hekken heen willen springen. Ze kunnen geen van allen hun eigen programma realiseren.”

LobbyenLobbyplannen zijn er volop. Het onderwijsveld zal samen met de werkgevers- en werknemersorganisaties een kennisinvesteringsagenda aan de informateur aanbieden. Gevolgd door een manifest over onderzoek en innovatie.

Lintjesregen
Maar liefst drie TU-hoogleraren kregen op 29 april een koninklijke onderscheiding opgespeld. Prof.dr.ir. Mark van Loosdrecht (TNW) kreeg een ridderorde voor zijn rol in wetenschappelijke doorbraken in de rioolwaterzuivering die tot forse energiebesparingen leiden. Prof.dr.ir. Han Vrijling (CiTG) werd benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. De hoogleraar probabilistisch ontwerpen in de waterbouwkunde staat er om bekend dat hij aandacht vraagt voor de veiligheid van lage gebieden in Nederland, en voor dijkringen waarvan de veiligheid onvoldoende is. Ook emeritus hoogleraar prof.dr. Salomon Kroonenberg werd tot officier benoemd. Hij heeft er als wetenschapper, schrijver expert en adviseur voor gezorgd ‘dat mensen dieper wilden graven op het gebied van de geologie’, meldt de gemeente gevat. MRVDV-oprichter en hoogleraar architectuur prof.ir. Winy Maas tot slot kreeg op 9 mei een Franse ridderorde. Hij verdiende zijn benoeming tot Chevalier de la Legion d’Honneur met zijn renovatie van Les Halles in Parijs en zijn bijdrage aan het project Grand Paris.

OpenCourseWare

The Mechanical Brain