QuantuminformatieSpinozaprijswinnaar prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven van het Kavli Instituut voor Nanowetenschappen is een van de Europese onderzoekers die deze zomer een Advanced Grant toegewezen hebben gekregen van de European Research Council.

Kouwenhoven is wereldleider op het gebied van de elektronische eigenschappen van nanostructuren. Hij gaat de beurs - naar verwachting 1,8 miljoen euro - gebruiken om de komende vijf jaar zijn onderzoek naar ‘quantum opto-elektronica’ verder uit te bouwen. Uiteindelijk wil hij het principe van quantuminformatie-overdracht demonstreren door een enkel elektron in een nanostructuur om te zetten in een enkel lichtdeeltje (foton). Tegelijkertijd moet de quantummechanische toestand van het elektron worden overgedragen aan het foton. Over zijn onderzoek zei Kouwenhoven eerder in Delta: "We proberen als het ware een kikker met een aap te laten praten, want een elektron is een fermion, een massadragend deeltje, en een foton is een boson."

TU wint BattleDelftse studenten zijn de meest innovatieve van Nederland. Dat stelt de organisatie van de ideeënwedstrijd Battle of Concepts in haar jaaroverzicht. De organisatie plaatste vraagstukken van bedrijven op haar site en daagt studenten uit om oplossingen aan te dragen. Na een jaar staat de TU Delft met 122 inzendingen (tien procent van het totaal) bovenaan. Delft leverde met vijf beste ideeën ook het grootste aantal winnaars. Tweede werd de Erasmus Universiteit. De competitie telt dit jaar gewoon door.www.battleofconcepts.nl

SloopDe sloop van Bouwkunde duurt langer dan verwacht. Sloopbedrijf Oranje Demontage ging ervan uit het pand vorige week tegen de vlakte te hebben, maar door de warmte kostte het meer tijd om het asbest uit de laagbouw te halen. “Die asbest zit in kit en hoe warmer, hoe taaier die is”, zegt directeur Dinro Hobbel. Een ongeluk met één van de slopers zorgde voor verdere vertraging. “Bij het verwijderen van het laatste stukje laagbouw maakte hij een inschattingsfoutje, waardoor hij de zaak op zijn kraan trok. Hij heeft de hele dag onder twintig ton vastgezeten, maar heeft alleen twee dagen een dik been gehad. Niet te geloven.” De andere slopers waren door het ongeval van slag en hebben daarna normale werkdagen van acht uur gedraaid in plaats van in de weekenden door te werken. Eind deze week moet Bouwkunde echt plat liggen.

EcomarathonVan Delft naar Zuid-Spanje op een liter benzine. Onmogelijk? Welnee. Dat blijkt uit de score die het Eco-Runner Team Delft deze zomer behaalde tijdens de Eco Marathon in Rockingham. De lichtgewicht aerodynamische Eco-Runner rijdt op waterstof. Omgerekend bleek hij met de energie-inhoud van een liter benzine 2282 kilometer af te kunnen leggen. Dat was goed voor de eerste prijs in de categorie met waterstof aangedreven prototypes. Zes weken eerder reed het team op het prestigieuze racecircuit van Nogaro in Zuid-Frankrijk ‘maar' 1 op 1467. "We hebben toen nog ’s nachts geklust aan de wagen", vertelt teamlid Marco Marelli. "Maar we konden niet verhelpen dat de wielen aanliepen." Op het circuit in Rockingham liep de wagen wel gesmeerd. Aan het wereldrecord kunnen de Delftenaren nog niet tippen. Dat staat op naam van studenten van de Polytechnische School van Zúrich. In 2005 reden zij 1 op 3810 kilometer.

Bio-ethanolHet Delft University of Technology (DUT) Racing team heeft in augustus in Hockenheim de eerste prijs gewonnen in de wereldwijde Formula Student-competitie. Dat is de grootste en oudste racecompetitie voor studenten ter wereld. De Delftenaren lieten met hun lichtgewicht auto, rijdend op bio-ethanol (E-85) maar liefst 77 andere racewagens achter zich op het Duitse F1-circuit. Het team won ook enkele kleinere prijzen, waaronder die voor de ‘meest brandstof-efficiënte wagen’. Het is dit jaar voor het eerst dat een Nederlands raceteam aan deze competitie meedoet met een wagen op bio-ethanol. In juli behaalde het Delftse team al een tweede plaats op de Formula Student U.K.-competitie, op het circuit van Silverstone. Door slim gebruik te maken van koolstofvezels hebben de Delftenaren al jaren een van de lichtste wagens van de competitie. De wagen van dit jaar weegt 156 kilo, 50 kilo lichter dan het gemiddelde.

WaterstofraceHet Delftse Forze-team is er klaar voor. Vrijdag 22 augustus klinkt aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam het startschot van de Formula Zero. "Het is de eerste kartrace op waterstof", vertelt teammanager en werktuigbouwkundestudent Edgar van Os. Hij kan nog niet inschatten of Delft een goede kans maakt. "Ik heb alle vertrouwen in onze kart. Maar de andere teams houden radiostilte over hun wagens." Hoewel de racers geen pitstop houden, heeft het team wel een pitstoptent en pitspoezen.www.formulazero.tudelft.nl

Delta zoekt talentWil je schrijven over onderwerpen die leven onder studenten? Ben je in staat om daar je vinger achter te krijgen? Heb je een breed netwerk in de studentenwereld? Wil je kennismaken met de journalistiek en ben je vaardig in de Nederlandse taal? Of, moet je nodig je ei kwijt in je eigen column? Dan heeft de redactie van Delta het perfecte, want zeer flexibele bijbaantje voor je. Wij begeleiden je en we betalen nog leuk ook. Stuur een mail met motivatie en cv naar @01 url:delta@tudelft.nl.

Geen medailleWederom staan er maar twee Nederlandse universiteiten in de top honderd van de beruchte Sjanghai-ranglijst van beste onderzoeksinstellingen: Utrecht en Leiden. Ze zakken allebei vijf plaatsen. De TU Delft steekt samen met de Universiteit Twente boven Utrecht uit in de ranglijsten van engineering en ict. Over het geheel staat de TU Delft in het segment 152-200. Twente en Eindhoven doen het aanzienlijk slechter. Zijn staan respectievelijk in de segmenten 303-401 en 402-503. Er is altijd veel kritiek op de ranglijsten. Door de criteria zouden sommige instellingen in het voordeel zijn. Zo tellen Nobelprijzen en Fields Medals van alumni mee. Ook wegen Engelstalige publicaties zwaar, wat bijvoorbeeld in landen als Frankrijk en Italië een nadeel is. (HOP)

Bijbaan Niet-Europese buitenlandse studenten kunnen in veel landen meer en makkelijker bijverdienen dan in Nederland, blijkt uit een Nuffic-onderzoek. Een student afkomstig van buiten de Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER) mag hier maximaal tien uur per week werken, of fulltime in de zomer. Maar dan moet hij wel een tewerkstellingsvergunning hebben. De aanvraag door de werkgever vergt veel bureaucratische rompslomp. In landen als Finland, Ierland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Denemarken, Zwitserland, Slovenië en Duitsland mogen de studenten van buiten de EU en EER aan de slag met alleen hun studentenvisum. Tijdens de studieperiode is in deze landen een maximum aan werkuren ingesteld, variërend van 25 uren per week (Finland) tot ongeveer 14 uur per week (Duitsland). Zweden is het enige land waar een student het hele jaar door fulltime mag werken. In België, Noorwegen en Polen mogen de studenten uitsluitend in de vakantieperiodes werken. (HOP)

QuantuminformatieSpinozaprijswinnaar prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven van het Kavli Instituut voor Nanowetenschappen is een van de Europese onderzoekers die deze zomer een Advanced Grant toegewezen hebben gekregen van de European Research Council. Kouwenhoven is wereldleider op het gebied van de elektronische eigenschappen van nanostructuren. Hij gaat de beurs - naar verwachting 1,8 miljoen euro - gebruiken om de komende vijf jaar zijn onderzoek naar ‘quantum opto-elektronica’ verder uit te bouwen. Uiteindelijk wil hij het principe van quantuminformatie-overdracht demonstreren door een enkel elektron in een nanostructuur om te zetten in een enkel lichtdeeltje (foton). Tegelijkertijd moet de quantummechanische toestand van het elektron worden overgedragen aan het foton. Over zijn onderzoek zei Kouwenhoven eerder in Delta: "We proberen als het ware een kikker met een aap te laten praten, want een elektron is een fermion, een massadragend deeltje, en een foton is een boson."

TU wint BattleDelftse studenten zijn de meest innovatieve van Nederland. Dat stelt de organisatie van de ideeënwedstrijd Battle of Concepts in haar jaaroverzicht. De organisatie plaatste vraagstukken van bedrijven op haar site en daagt studenten uit om oplossingen aan te dragen. Na een jaar staat de TU Delft met 122 inzendingen (tien procent van het totaal) bovenaan. Delft leverde met vijf beste ideeën ook het grootste aantal winnaars. Tweede werd de Erasmus Universiteit. De competitie telt dit jaar gewoon door.www.battleofconcepts.nl

SloopDe sloop van Bouwkunde duurt langer dan verwacht. Sloopbedrijf Oranje Demontage ging ervan uit het pand vorige week tegen de vlakte te hebben, maar door de warmte kostte het meer tijd om het asbest uit de laagbouw te halen. “Die asbest zit in kit en hoe warmer, hoe taaier die is”, zegt directeur Dinro Hobbel. Een ongeluk met één van de slopers zorgde voor verdere vertraging. “Bij het verwijderen van het laatste stukje laagbouw maakte hij een inschattingsfoutje, waardoor hij de zaak op zijn kraan trok. Hij heeft de hele dag onder twintig ton vastgezeten, maar heeft alleen twee dagen een dik been gehad. Niet te geloven.” De andere slopers waren door het ongeval van slag en hebben daarna normale werkdagen van acht uur gedraaid in plaats van in de weekenden door te werken. Eind deze week moet Bouwkunde echt plat liggen.

EcomarathonVan Delft naar Zuid-Spanje op een liter benzine. Onmogelijk? Welnee. Dat blijkt uit de score die het Eco-Runner Team Delft deze zomer behaalde tijdens de Eco Marathon in Rockingham. De lichtgewicht aerodynamische Eco-Runner rijdt op waterstof. Omgerekend bleek hij met de energie-inhoud van een liter benzine 2282 kilometer af te kunnen leggen. Dat was goed voor de eerste prijs in de categorie met waterstof aangedreven prototypes. Zes weken eerder reed het team op het prestigieuze racecircuit van Nogaro in Zuid-Frankrijk ‘maar' 1 op 1467. "We hebben toen nog ’s nachts geklust aan de wagen", vertelt teamlid Marco Marelli. "Maar we konden niet verhelpen dat de wielen aanliepen." Op het circuit in Rockingham liep de wagen wel gesmeerd. Aan het wereldrecord kunnen de Delftenaren nog niet tippen. Dat staat op naam van studenten van de Polytechnische School van Zúrich. In 2005 reden zij 1 op 3810 kilometer.

Bio-ethanolHet Delft University of Technology (DUT) Racing team heeft in augustus in Hockenheim de eerste prijs gewonnen in de wereldwijde Formula Student-competitie. Dat is de grootste en oudste racecompetitie voor studenten ter wereld. De Delftenaren lieten met hun lichtgewicht auto, rijdend op bio-ethanol (E-85) maar liefst 77 andere racewagens achter zich op het Duitse F1-circuit. Het team won ook enkele kleinere prijzen, waaronder die voor de ‘meest brandstof-efficiënte wagen’. Het is dit jaar voor het eerst dat een Nederlands raceteam aan deze competitie meedoet met een wagen op bio-ethanol. In juli behaalde het Delftse team al een tweede plaats op de Formula Student U.K.-competitie, op het circuit van Silverstone. Door slim gebruik te maken van koolstofvezels hebben de Delftenaren al jaren een van de lichtste wagens van de competitie. De wagen van dit jaar weegt 156 kilo, 50 kilo lichter dan het gemiddelde.

WaterstofraceHet Delftse Forze-team is er klaar voor. Vrijdag 22 augustus klinkt aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam het startschot van de Formula Zero. "Het is de eerste kartrace op waterstof", vertelt teammanager en werktuigbouwkundestudent Edgar van Os. Hij kan nog niet inschatten of Delft een goede kans maakt. "Ik heb alle vertrouwen in onze kart. Maar de andere teams houden radiostilte over hun wagens." Hoewel de racers geen pitstop houden, heeft het team wel een pitstoptent en pitspoezen.www.formulazero.tudelft.nl

Delta zoekt talentWil je schrijven over onderwerpen die leven onder studenten? Ben je in staat om daar je vinger achter te krijgen? Heb je een breed netwerk in de studentenwereld? Wil je kennismaken met de journalistiek en ben je vaardig in de Nederlandse taal? Of, moet je nodig je ei kwijt in je eigen column? Dan heeft de redactie van Delta het perfecte, want zeer flexibele bijbaantje voor je. Wij begeleiden je en we betalen nog leuk ook. Stuur een mail met motivatie en cv naar @01 url:delta@tudelft.nl.

Geen medailleWederom staan er maar twee Nederlandse universiteiten in de top honderd van de beruchte Sjanghai-ranglijst van beste onderzoeksinstellingen: Utrecht en Leiden. Ze zakken allebei vijf plaatsen. De TU Delft steekt samen met de Universiteit Twente boven Utrecht uit in de ranglijsten van engineering en ict. Over het geheel staat de TU Delft in het segment 152-200. Twente en Eindhoven doen het aanzienlijk slechter. Zijn staan respectievelijk in de segmenten 303-401 en 402-503. Er is altijd veel kritiek op de ranglijsten. Door de criteria zouden sommige instellingen in het voordeel zijn. Zo tellen Nobelprijzen en Fields Medals van alumni mee. Ook wegen Engelstalige publicaties zwaar, wat bijvoorbeeld in landen als Frankrijk en Italië een nadeel is. (HOP)

Bijbaan Niet-Europese buitenlandse studenten kunnen in veel landen meer en makkelijker bijverdienen dan in Nederland, blijkt uit een Nuffic-onderzoek. Een student afkomstig van buiten de Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER) mag hier maximaal tien uur per week werken, of fulltime in de zomer. Maar dan moet hij wel een tewerkstellingsvergunning hebben. De aanvraag door de werkgever vergt veel bureaucratische rompslomp. In landen als Finland, Ierland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Denemarken, Zwitserland, Slovenië en Duitsland mogen de studenten van buiten de EU en EER aan de slag met alleen hun studentenvisum. Tijdens de studieperiode is in deze landen een maximum aan werkuren ingesteld, variërend van 25 uren per week (Finland) tot ongeveer 14 uur per week (Duitsland). Zweden is het enige land waar een student het hele jaar door fulltime mag werken. In België, Noorwegen en Polen mogen de studenten uitsluitend in de vakantieperiodes werken. (HOP)