Onderwijs

Kort Nieuws

Vici’sDertig wetenschappers hebben van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een vici-subsidie van 1,25 miljoen euro gekregen.

Daarmee kunnen ze de komende vijf jaar een eigen onderzoeksgroep bouwen. Onder de gelukkigen zijn prof.dr.ir. Serge Hoogendoorn (transport en planning) en dr. Geert Leus (elektrotechniek). Het onderzoek van Hoogendoorn richt zich volgens de NWO ‘op het ontwikkelen van theorie en rekenmodellen om de effecten van uitzonderlijke gebeurtenissen op de verkeersafwikkeling te verklaren, te voorspellen en zo goed mogelijk te managen’. Leus houdt zich bezig met netwerken van draadloze sensoren. Die ‘worden alsmaar belangrijker voor het observeren en controleren van processen in de industrie, de landbouw, en het milieu. Momenteel worden dergelijke netwerken centraal beheerd, wat een beperking van het aantal sensoren met zich meebrengt’. Leus wil dat probleem aanpakken ‘door sensoren meer autonomie te geven en de rekenkracht te verdelen over de verschillende sensoren’.

,Samenwerking Civiel

Decaan Louis de Quelerij van Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) heeft deze week een derde commissie ingesteld die onderzoek doet naar de toekomst van de faculteit. Onder leiding van Arjan Binsbergen, zakelijk directeur van onderzoekschool Trail, gaat die commissie kijken naar mogelijkheden voor samenwerking met de faculteit Techniek, Bestuur en Management en onderzoeksinstituut OTB. Dit vanwege de finan­ciële situatie van CiTG. De afgelopen maanden onderzocht een commissie onder leiding van prof.ir. J. Stuip al of het ‘assortiment’ van Civiel aansluit op de toekomstige ontwikkelingen in de sector. Jan Rots onderzoekt nog samenwerking met de faculteit Bouwkunde. De Quelerij verwacht alle onderzoeksrapporten half januari binnen te hebben.

,Driedimensionaal

Technostarter Heering UAS krijgt 2500 euro subsidie van technologiestichting STW. Met het geld van de valorisation grant wil het bedrijf van TU-alumnus ir. Pieter Wijkstra een onbemand vliegtuigje maken met een spanwijdte van drie meter. Met dat toestel wil Wijkstra een nieuwe techniek testen om het landschap driedimensionaal in beeld te brengen. De techniek, die gebruik maakt van een digitale spiegelreflexcamera, moet kunnen concurreren met nu gangbare gps-apparatuur.

,Slaapproblemen

Eline van Beest van Industrieel Ontwerpen ontving vorige week als eerste TU-studente het annotation entrepreneurship-certificaat. De TU bedacht het certificaat omdat steeds meer studenten zich bezig houden met ondernemen. Van Beest ontwikkelde een slaappositiemeter. Dit apparaatje meet de slaappositie die mensen aannemen in de nacht. De meter is ontwikkeld voor mensen met rugklachten en vibreert bij een ongewenste slaappositie. Door de vibratie gaan de slapers verliggen in hun slaap. De meter voorkomt op deze manier dat mensen ‘verkeerd’ slapen. Van Beest zal met haar product een eigen bedrijf starten. Volgens de TU weten studenten vaak niet dat ze als ondernemer geld kunnen verdienen met techniek. Studenten kunnen aan de TU ondersteunende ondernemerschapvakken volgen. Zo leren ze bijvoorbeeld een bedrijfsplan opstellen. Voor iedere student, die geïnteresseerd is in ondernemen, stelt de TU een individueel vakkenpakket samen.

,Farshore

Windenergie-instituut Duwind gaat samenwerken met energiebedrijf RWE voor onderzoek naar, en ervaring met windparken ver op zee. Een intentieverklaring daarover is afgelopen week getekend. Daarin wordt gesproken over een kennisprogramma voor farshore windparken voor de komende vier tot zes jaar. RWE heeft plannen voor meerdere windparken op de Noordzee met een totale capaciteit van tweeduizend megawatt (een derde van de Nederlandse doelstelling voor 2020). Duwind heeft voor de periode tot 2013 een specifiek offshore-studieprogramma opgezet. Momenteel is er een wachtlijst voor windparken op de Noordzee. Genoeg aanvragen, maar geen vergunningen. Volgens prof.dr. Gerard van Bussel (windenergie, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) is de overheid van plan vestiging van parken verder uit de kust vrijer te laten. Maar een park zestig kilometer in zee geeft specifieke problemen qua aansluiting, fundering en onderhoud. Een offshore-eiland voor onderhoudspersoneel is één van de innovatieve ideeën.

,Fietsflat

Station Delft-Zuid krijgt een ‘fietsflat’. Treinreizigers moeten binnen tien jaar hun fiets kunnen stallen in een gebouw van een paar verdiepingen hoog. Er is plek voor tweeduizend fietsen. Door de komst van het Technopolis Innovation Park, dat vijftienduizend arbeidsplaatsen moet opleveren, neemt het aantal reizigers dat via Delft-Zuid reist fors toe. De fietsflat is onderdeel van een grote metamorfose dat het station ondergaat. Op de korte termijn worden eerst zevenhonderd nieuwe fietsenrekken en 32 extra fietskluizen geplaatst.

,Regen

De Vereniging voor Delftse Fysisch Technologen heeft ir. Eric Woittiez onderscheiden met haar jaarlijkse studieprijs. De student technische natuurkunde kreeg de prijs van 1500 euro voor zijn afstudeeronderzoek naar regenvorming. Op school leert iedereen hoe water verdampt, opstijgt, afkoelt en weer als regen neerdaalt. Maar welke processen zich precies in de wolken afspelen is nog onduidelijk. Woittiez vatte de botsende waterdruppeltjes in een wolk in een computermodel. Zo verrootte hij het fundamentele begrip van het ontstaan van regen.

,Neus

Het Delftse racing team DUT-09 presenteerde woensdagavond zijn nieuwe ontwerp. In vergelijking met de winnende auto van afgelopen jaar wordt de racer iets groter en toch lichter, aldus teammanager Stef de Jong. Nieuwe voorschriften vereisen een binnenruimte die gelijk is aan Formule 1-wagens. Voor het Delftse team, dat de kleinste en lichtste wagens maakt in de Formula Student Racing Competitie, betekende dat vooral een hogere beenruimte. De neus werd verhoogd en de wielophanging naar beneden verplaatst. 

www.dutracing.nl

,Engels

Meer bacheloropleidingen moeten Engelstalig worden. Studentenraden van de Idea League-universiteiten waren het hierover eens tijdens de Idealistic-conferentie. Ze zien graag veranderingen in het Engelstalige onderwijs. Idea League is een samenwerkingsverband tussen vijf Europese technische universiteiten. Deze staan in Londen, Zürich, Aken, Parijs en Delft. Veel studenten zijn geïnteresseerd in studeren in het buitenland, maar de drempels zijn vaak nog te hoog. Nu moeten uitwisselingsstudenten de moedertaal van een universiteit leren. De meeste masteropleidingen zijn in het Engels, maar Engelstalige bacheloropleidingen maken de uitwisseling aantrekkelijker. De bacheloropleidingen moeten ook in de moedertaal beschikbaar blijven, omdat studenten de vaktermen in eigen taal moeten kennen voor hun latere loopbaan. De uitwisseling van studenten tussen de Europese universiteiten komt nog niet echt van de grond. De studentenraden denken dat dit met de naamsbekendheid van Idea league heeft te maken.

Driedimensionaal

Technostarter Heering UAS krijgt 2500 euro subsidie van technologiestichting STW. Met het geld van de valorisation grant wil het bedrijf van TU-alumnus ir. Pieter Wijkstra een onbemand vliegtuigje maken met een spanwijdte van drie meter. Met dat toestel wil Wijkstra een nieuwe techniek testen om het landschap driedimensionaal in beeld te brengen. De techniek, die gebruik maakt van een digitale spiegelreflexcamera, moet kunnen concurreren met nu gangbare gps-apparatuur.

Vici’s

Dertig wetenschappers hebben van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een vici-subsidie van 1,25 miljoen euro gekregen. Daarmee kunnen ze de komende vijf jaar een eigen onderzoeksgroep bouwen. Onder de gelukkigen zijn prof.dr.ir. Serge Hoogendoorn (transport en planning) en dr. Geert Leus (elektrotechniek). Het onderzoek van Hoogendoorn richt zich volgens de NWO ‘op het ontwikkelen van theorie en rekenmodellen om de effecten van uitzonderlijke gebeurtenissen op de verkeersafwikkeling te verklaren, te voorspellen en zo goed mogelijk te managen’. Leus houdt zich bezig met netwerken van draadloze sensoren. Die ‘worden alsmaar belangrijker voor het observeren en controleren van processen in de industrie, de landbouw, en het milieu. Momenteel worden dergelijke netwerken centraal beheerd, wat een beperking van het aantal sensoren met zich meebrengt’. Leus wil dat probleem aanpakken ‘door sensoren meer autonomie te geven en de rekenkracht te verdelen over de verschillende sensoren’.

Samenwerking Civiel

Decaan Louis de Quelerij van Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) heeft deze week een derde commissie ingesteld die onderzoek doet naar de toekomst van de faculteit. Onder leiding van Arjan Binsbergen, zakelijk directeur van onderzoekschool Trail, gaat die commissie kijken naar mogelijkheden voor samenwerking met de faculteit Techniek, Bestuur en Management en onderzoeksinstituut OTB. Dit vanwege de finan­ciële situatie van CiTG. De afgelopen maanden onderzocht een commissie onder leiding van prof.ir. J. Stuip al of het ‘assortiment’ van Civiel aansluit op de toekomstige ontwikkelingen in de sector. Jan Rots onderzoekt nog samenwerking met de faculteit Bouwkunde. De Quelerij verwacht alle onderzoeksrapporten half januari binnen te hebben.

Slaapproblemen

Eline van Beest van Industrieel Ontwerpen ontving vorige week als eerste TU-studente het annotation entrepreneurship-certificaat. De TU bedacht het certificaat omdat steeds meer studenten zich bezig houden met ondernemen. Van Beest ontwikkelde een slaappositiemeter. Dit apparaatje meet de slaappositie die mensen aannemen in de nacht. De meter is ontwikkeld voor mensen met rugklachten en vibreert bij een ongewenste slaappositie. Door de vibratie gaan de slapers verliggen in hun slaap. De meter voorkomt op deze manier dat mensen ‘verkeerd’ slapen. Van Beest zal met haar product een eigen bedrijf starten. Volgens de TU weten studenten vaak niet dat ze als ondernemer geld kunnen verdienen met techniek. Studenten kunnen aan de TU ondersteunende ondernemerschapvakken volgen. Zo leren ze bijvoorbeeld een bedrijfsplan opstellen. Voor iedere student, die geïnteresseerd is in ondernemen, stelt de TU een individueel vakkenpakket samen.

Farshore

Windenergie-instituut Duwind gaat samenwerken met energiebedrijf RWE voor onderzoek naar, en ervaring met windparken ver op zee. Een intentieverklaring daarover is afgelopen week getekend. Daarin wordt gesproken over een kennisprogramma voor farshore windparken voor de komende vier tot zes jaar. RWE heeft plannen voor meerdere windparken op de Noordzee met een totale capaciteit van tweeduizend megawatt (een derde van de Nederlandse doelstelling voor 2020). Duwind heeft voor de periode tot 2013 een specifiek offshore-studieprogramma opgezet. Momenteel is er een wachtlijst voor windparken op de Noordzee. Genoeg aanvragen, maar geen vergunningen. Volgens prof.dr. Gerard van Bussel (windenergie, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) is de overheid van plan vestiging van parken verder uit de kust vrijer te laten. Maar een park zestig kilometer in zee geeft specifieke problemen qua aansluiting, fundering en onderhoud. Een offshore-eiland voor onderhoudspersoneel is één van de innovatieve ideeën.

Fietsflat

Station Delft-Zuid krijgt een ‘fietsflat’. Treinreizigers moeten binnen tien jaar hun fiets kunnen stallen in een gebouw van een paar verdiepingen hoog. Er is plek voor tweeduizend fietsen. Door de komst van het Technopolis Innovation Park, dat vijftienduizend arbeidsplaatsen moet opleveren, neemt het aantal reizigers dat via Delft-Zuid reist fors toe. De fietsflat is onderdeel van een grote metamorfose dat het station ondergaat. Op de korte termijn worden eerst zevenhonderd nieuwe fietsenrekken en 32 extra fietskluizen geplaatst.

Regen

De Vereniging voor Delftse Fysisch Technologen heeft ir. Eric Woittiez onderscheiden met haar jaarlijkse studieprijs. De student technische natuurkunde kreeg de prijs van 1500 euro voor zijn afstudeeronderzoek naar regenvorming. Op school leert iedereen hoe water verdampt, opstijgt, afkoelt en weer als regen neerdaalt. Maar welke processen zich precies in de wolken afspelen is nog onduidelijk. Woittiez vatte de botsende waterdruppeltjes in een wolk in een computermodel. Zo verrootte hij het fundamentele begrip van het ontstaan van regen.

Neus
Neus

Neus

Het Delftse racing team DUT-09 presenteerde woensdagavond zijn nieuwe ontwerp. In vergelijking met de winnende auto van afgelopen jaar wordt de racer iets groter en toch lichter, aldus teammanager Stef de Jong. Nieuwe voorschriften vereisen een binnenruimte die gelijk is aan Formule 1-wagens. Voor het Delftse team, dat de kleinste en lichtste wagens maakt in de Formula Student Racing Competitie, betekende dat vooral een hogere beenruimte. De neus werd verhoogd en de wielophanging naar beneden verplaatst. 

www.dutracing.nl

Engels

Meer bacheloropleidingen moeten Engelstalig worden. Studentenraden van de Idea League-universiteiten waren het hierover eens tijdens de Idealistic-conferentie. Ze zien graag veranderingen in het Engelstalige onderwijs. Idea League is een samenwerkingsverband tussen vijf Europese technische universiteiten. Deze staan in Londen, Zürich, Aken, Parijs en Delft. Veel studenten zijn geïnteresseerd in studeren in het buitenland, maar de drempels zijn vaak nog te hoog. Nu moeten uitwisselingsstudenten de moedertaal van een universiteit leren. De meeste masteropleidingen zijn in het Engels, maar Engelstalige bacheloropleidingen maken de uitwisseling aantrekkelijker. De bacheloropleidingen moeten ook in de moedertaal beschikbaar blijven, omdat studenten de vaktermen in eigen taal moeten kennen voor hun latere loopbaan. De uitwisseling van studenten tussen de Europese universiteiten komt nog niet echt van de grond. De studentenraden denken dat dit met de naamsbekendheid van Idea league heeft te maken.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.