Kort Nieuws

DiesDe 167ste dies natalis, aanstaande vrijdag, wordt dit jaar gehouden in de nieuwe faculteit Bouwkunde aan de Julianalaan. Hoofdspreker prof. Bruno Ninaber van Eyben van Industrieel Ontwerpen houdt een relaas over creativiteit en prof.d

,Sebastiaansbrug

De Sebastiaansbrug sluit tien maanden. Dit betekent dat de brug, die TU Noord met de binnenstad verbindt, vier maanden korter is afgesloten dan gepland. Afsluiting van de brug is nodig, omdat hij aan renovatie toe is. De brug bevat scheuren en is niet sterk genoeg voor zware vrachtwagens en de nieuwe tramlijn 19. De werkzaamheden duren korter doordat ook ’s avonds en in de weekenden gewerkt zal worden. De gemeente wil dat de TU tijdens de afsluiting van de brug goed bereikbaar blijft. Vanaf station Delft rijden daarom bussen via station Delft-Zuid naar de TU. De werkzaamheden aan de brug beginnen in januari 2010. Als alles volgens plan verloopt, gaat de brug in november van dat jaar weer open. De aanleg van tramlijn 19 start in 2011 en de tram moet in datzelfde jaar gaan rijden.

,Speakers

Poppodium Speakers hoeft zijn deuren niet te sluiten. Maandenlang had de directeur van Speakers ruzie met pandverhuurder Heineken over het huurcontract, dat op 1 januari 2009 afliep. Het leek erop dat Speakers geen nieuw contract kon regelen en moest vertrekken. Na onderhandelingen tussen de ruziemakers onder leiding van wethouder Lian Merkx is een oplossing gevonden. De directeur van Speakers is vertrokken en programmeur Gideon Rozendaal neemt het stokje over. Vorig jaar september vierde Speakers zijn tienjarige bestaan.

,Nanodeeltjes

Met een subsidie van 2,4 miljoen euro van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie op zak, kan het programma ‘Control over functional nanoparticle solids’, een mooi begin van 2009 tegemoet zien. Het project is een samenwerkingsverband tussen de TU Delft en de Universiteit Utrecht. Daarin wordt onderzoek gedaan naar nanodeeltjes die zichzelf kunnen ordenen, zodat nieuwe materialen ontstaan. Met behulp van halfgeleidende, metallische en magnetische nanodeeltjes denken de onderzoekers een breed scala aan nieuwe technische toepassingen te kunnen ontwikkelen. Gedacht moet worden aan nieuwe displays, optische dataopslag en biosensoren.

,Rijk favoriet

Hoogopgeleide afstudeerders en starters werken het liefst bij het Rijk. Dit blijkt uit onderzoek van Nobiles Media. Dat ondervroeg 1372 afstudeerders en starters van hogescholen en universiteiten naar wat ze belangrijk vinden bij het vinden van een nieuwe baan. Studenten en starters waardeerden het Rijk vooral vanwege het maatschappelijk relevante werk en de grote baanzekerheid. Een andere reden om bij het Rijk te willen werken is het oog dat de werkgever heeft voor de balans tussen werk en privéleven. Mannen en vrouwen blijken andere eisen te stellen aan hun werkgever. Mannen gaan voor een hoog salaris en vrouwen vinden het maatschappelijke nut belangrijk. In de top drie van populairste werkgevers staan op nummer twee en drie Shell en KLM. Studenten en starters zeggen de internationale mogelijkheden en status van deze twee bedrijven belangrijk te vinden.

,Discussie

Docenten die heilig in hoorcolleges geloven en studenten niet onderling laten overleggen, hebben het mis. Extra uitleg en discussie helpen studenten vooruit. Dat blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd is in Science. Men bekeek de antwoorden van studenten op multiple-choice-vragen die docenten tijdens colleges stelden. Studenten die met elkaar overlegden, bleken beter te scoren. Na discussie beantwoordde 68 procent de eerste vraag juist, tegen 52 procent zonder overleg. (HOP)

Dies

De 167ste dies natalis, aanstaande vrijdag, wordt dit jaar gehouden in de nieuwe faculteit Bouwkunde aan de Julianalaan. Hoofdspreker prof. Bruno Ninaber van Eyben van Industrieel Ontwerpen houdt een relaas over creativiteit en prof.dr.ir. Hester Bijl van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek verzorgt de dieslezing. Daarin gaat zij terug naar de oorsprong van haar vakgebied en stelt zichzelf (en haar publiek) een vraag om de tong over te breken: ‘Were the Wright brothers right?’ Om de feestelijkheden compleet te maken, worden twee eredoctoraten uitgedeeld aan prof. Andre Geim, professor gecondenseerde materie aan de universiteit van Manchester, en Wijbren Jouwsma, technisch directeur en mede-oprichter van Bronkhorst High-Tech BV uit Ruurlo. De plechtigheid wordt om 15.00 uur geopend door rector Fokkema.

Rijk favoriet

Sebastiaansbrug