Kommervol bestaan Eland eindigt met faillisement

Stichting De Eland is vorige week failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. Daarmee komt een einde aan het kommervolle bestaan van Delfts enige jongerencentrum en financiële zorgenkindje.

br />

Figuur 1 De Eland, de poorten dicht

De Eland kwam het afgelopen jaar regelmatig in het nieuws vanwege de zorgwekkende financiële situatie. In februari moest de gemeente Delft nog bijspringen om de nood van het jongerencentrum te lenigen. Het bestuur trad af en De Eland kreeg een proefperiode van een jaar, waarin het moest bewijzen financieel op eigen benen te kunnen staan. De benedenverdieping moest daartoe commercieel geëxploiteerd worden, maar die opzet is niet gelukt. De schulden zijn sindsdien opgelopen tot 110.000 gulden. Verantwoordelijk wethouder Bonthuis weigerde echter de ‘lusten en lasten’ van het jongerencentrum op zich te nemen. Het bestuur moest daarom na een periode van ’tijdelijke’ sluiting vorige week het faillissement aanvragen.

De fiscus heeft onmiddellijk na het faillissement bodembeslag gelegd op de bezittingen van De Eland. Toen was een groot deel van de inventaris al bij opbod verkocht om het salaris van een aantal medewerkers te kunnen betalen. Een lokale krant meldde dat er na de ziekmelding van directeur Doorn een situatie zou zijn ontstaan, waarin de bestuurlijke controle zoek was. Vrijwilligers zouden geluidsapparatuur en cd’s gestolen hebben en verschillende malen een greep uit de kas hebben gedaan.
Fout

Bestuurslid H.G. de Boer van De Eland noemt drie oorzaken voor het falende beleid: ,,Na de verbouwing beschikten we over geen enkele financiële reserve. In die situatie konden we geen tegenvallers incasseren. En die kwamen er in de vorm van nieuwe sluitingstijden die ons opgelegd werden door de gemeente. Plus de negatieve gevolgen van een steekpartij die in het jongerencentrum heeft plaatsgevonden. Daar kwam nog eens bij dat we door een ‘fout’ wachtgelden moesten uitkeren aan twee voormalige werknemers.”

Ex-bestuurslid B. Schipper ziet daarnaast de hoge huur aan de gemeente als een struikelblok voor De Eland. Dat was één van de redenen waarom hij zijn bestuursfunctie neerlegde. ,,De gemeente kwam met absurde voorwaarden”, zegt hij. ,,Daarnaast beschikt de gemeente niet over personeel dat bekwaam genoeg is om een goed beleid voor het jongerencentrum te ontwikkelen. En als de gemeente zegt dat ze ‘zorgvuldig’ heeft gehandeld, dan verwart ze dat met ‘gebrek aan slagvaardigheid’. De gemeente heeft veel te lang met de armen over elkaar gezeten.”

Nu de deuren van De Eland definitief dicht zijn, lijkt voor de gemeente de weg vrij om het pand aan de Burgwal voor commerciële doeleinden te verhuren aan particulieren. Erbestaan nog geen initiatieven voor de start van een nieuw jongerencentrum. (L.d.V.)

Figuur 1 De Eland, de poorten dicht

Fout