‘Kom lopend naar de OWee’

Om fietsenoverlast te voorkomen roept het OWee-bestuur alle nuldejaars op om vooral lopend naar alle festiviteiten te komen.

Een zee van fietsen aan de Burgwal. (Foto: Connie van Uffelen)

Volgens OWee-voorzitter Paul van de Weijer is fietsenoverlast een bekend probleem tijdens de OWee. Bewoners klagen volgens hem over fietsen die studenten zomaar ergens achterlaten, midden op de rijbaan zetten of laten uitsteken. Daarom zet het bestuur 1500 tot 2000 extra fietsenrekken neer.

De extra rekken staan op de Burgwal, naast de Oude Kerk, op de Oude Delft en een deel van de Hippolytusbuurt waar geen auto’s mogen komen. “Met het Delftsch Studenten Corps is afgesproken dat er ook een fietsenstalling op het Agathaplein komt en we adviseren studenten hun fiets op het station neer te zetten”, zegt Van de Weijer. “We hebben dat met NS en de gemeente Delft afgesproken.”

Verder komt er een grote fietsenstalling aan de Nieuwe Plantage voor het dagprogramma, maar de meeste klachten gaan vaak over ’s avonds, weet Van de Weijer. “Het is onduidelijk wiens verantwoordelijkheid dat is: dat van de OWee (die het dagprogramma organiseert) of dat van de verenigingen (die het avondprogramma organiseren). “De meningen verschillen daarover”, zegt Van de Weijer.

Het is onduidelijk wiens verantwoordelijkheid het is

Hoe dan ook, er zijn extra fietsenstallingen. “En wij hebben ons uiterste best gedaan om studenten te informeren dat ze lopend moeten komen, of hun fiets in de fietsenstallingen te zetten.” De stallingen op de Burgwal leken op maandag tijdens de informatiemarkt redelijk te worden gebruikt, hoewel veel fietsen ook dichterbij de Markt stonden. De rekken op de Oude Delft zijn (nog) niet in gebruik, maar ja… hier kun je je fiets ook niet echt lekker aan vastzetten.

De rekken op de Oude Delft zijn niet erg in trek. (Foto: Connie van Uffelen)
Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl