Koken met zonne-energie

Koken op zonne-energie is voor veel mensen in ontwikkelingslanden een goede optie. Geen hout of ander brandmateriaal meer verzamelen, geen vieze rook in je huis.

Zet gewoon je kookstel met reflectoren in de zon en de rijst of eieren zijn zo gaar. Tenminste, op momenten dat de zon schijnt. En veel mensen koken voor of na zonsopgang. Niet handig, dacht studente Industrieel ontwerpen Marije ter Beke.

Met haar onderzoeksvoorstel won Ter Beke deze week de Young Wild Ideas-prijs van het Delft Centre for Materials. De studente wil onderzoeken wat de beste manier is om de zonne-energie op te slaan. En of er materialen bestaan die minder gevoelig zijn voor slijtage dan de materialen waar zonnekooktoestellen nu van zijn gemaakt. Ze krijgt tienduizend euro om dat het komende half jaar uit te zoeken.