Opinie

Koekoeksjong

Bij rondvraag op de faculteiten, ook op de mijne, merk je dat men al een beetje over het blije gevoel heen is een echte, door de vereniging van huisvrouwen erkende, onderzoekschool onder dak te mogen hebben. Het veelbelovende kleintje groeit maar door en blijft om meer vragen. Het wil ook steeds meer zelf doen. Waar eindigt dat? Onze bestuurderen kijken geïnteresseerd toe en houden het pluche warm. Ze weten het kennelijk ook niet.

Een van de doelen van de instelling van onderzoekscholen was het onderzoek wat verder af te brengen van de faculteit en het bestuur. Dat lijkt aardig te lukken. Het onderzoek wandelt de faculteit, en hier en daar zelfs de universiteit uit.

Het is vijf voor twaalf op mijn koekoeksklok. Het duurt niet lang voor een een nieuwe rationalisatie in onderzoeksland zich aankondigt.

Onderzoekscholen – zijn ze de redding van het toegepast wetenschappelijk onderzoek, of het begin van het einde van het speurwerk van de faculteiten? Om mij heenkijkend zie ik de laatste tijd meer gefronste wenkbrauwen. Aan de ene kant staat het natuurlijk goed om binnen een ‘OZ’ te werken, aan de andere kant is het facultaire onderzoek het vertrekpunt, en dat komt steeds meer in de verdrukking.